Blog o neurocopywritingu, trendach i strategii marki

Strategia marki to ściema i pitu pitu

Nie wierzysz w strategie? Masz rację.

Tak często myślą firmy, nawet olbrzymie. Opowiem Ci historię.

Raz napisał do mnie klient z prośbą o audyt strategii. Kiedy zaczęłam przeglądać dokument, to nic nie zrozumiałam, bo był napisany urzędowym tekstem, kompletnie nic nie wynikało z dokumentu jeśli chodzi o komunikację — po przeczytaniu miałam w głowie tylko: „WTF”?

Ale najlepsze, w części z wartościami marki było aż 18 wartości kluczowych, w tym kompletnie wykluczające się nawzajem.

Mam do Ciebie pytanie. Jeśli Twoja firma ma 18 wartości, to jaka jest? Co zrobiłam? Zadzwoniłam do klienta i powiedziałam wprost, że nie wezmę pieniędzy za to zlecenie. 

Kiedy nie trzeba mieć strategii?

Oni lepiej poradziliby sobie bez takiej strategii. Ale potrzebowali konkretnej pomocy w komunikacji, a dostali TO coś. To nie wina klienta, bo oni powierzyli to zadanie specjalistom, a zostali po prostu oszukani.

Czy zawsze trzeba mieć strategię? No jasne, że: nie. Większość firm jej nie ma, moja nie miała przez długi czas. Łatwo mogę wymienić 3 opcje, kiedy nie potrzeba strategii marki:

  1. Produkujesz jako white label dla innej marki (tylko dostarczasz komuś produkty).
  2. Masz jedyny produkt na rynku i nie masz konkurencji (przy czym ja nie znam takich produktów dziś, a Ty?)
  3. Masz skarbiec hajsu i możesz wydać go na promocję (chcę TO!).

W każdym innym przypadku DOBRA strategia marki Ci pomoże. Ale dobra. Konkretna, a nie taka napakowana angielskimi słowami bez wytycznych, z która tak naprawdę nie wiesz co zrobić. Dobra strategia jest mapa skarbów, która zabiera cię w przygodę, czasem trudna, ale na końcu wykopiesz skarb.

Czy można zrobić strategię marki samemu?

Tak. Ale do tego trzeba mieć czas i marketingową wiedzę. U mniej jej zdobycie zajęło 15 lat i (jak podliczałam ostatnio) ponad 50 tysięcy na szkolenia, studia, książki i konsultacje. Samemu trwa to dłużej. Druga rzecz to Twoje obciążenie „klątwą eksperta” – patrzysz na swoją markę przez pryzmat lat pracy z nią, a nie „świeżym okiem”. Dlatego spojrzenie z zewnątrz często może być pomocne, a nawet zaryzykują stwierdzenie, że bez tego się nie uda.

Co musi mieć strategia marki?

Są 4 klocki, z których składa się użyteczna strategia.

Poziom 1: Analiza

Na tym poziomie sprawdzamy jak jest i stawiamy sobie cele:

  • jaka marka jest i co daje ludziom
  • jaką mamy konkurencję i jak się ona komunikuje
  • jakich mamy klientów (persony i insighty)
  • wyznaczamy cel marketingowy i biznesowy – po co TO robimy, co chcemy osiągnąć wizerunkowo i sprzedażowo oraz konkretne wskaźniki sukcesu (w liczbach!)

To tak zwany poziom basic naszych
autorskich strategii Brand Useful:

Poziom 2: Pozycjonowanie – strategia właściwa

Na tym etapie ustawiamy pozycjonowanie marki – od hasła, archetypu, wartości i brand purpose, kończąc na story brandzie czyli historii naszych klientów.

Najważniejszą, wyróżniającą spośród innych strategi, częścią naszej autorskiej metody jest bank słów – tworzymy Ci już gotowe komunikaty na stronę www i do reklam. Możesz je stosować metodą „kopiuj – wklej” i działają skutecznie, bo pochodzą od klientów a nie z naszej głowy.

Poziom 3: Plany

W zwykłych strategiach plan komunikacji, content plan i social media plan – nie są częścią dokumentu właściwego (u nas też jest to opcja). Jeśli potrzebujesz wsparcia w przełożeniu strategii na konkretne działania – to da Ci ten właśnie konkret. Z tym możesz sprecyzować działania i osiągnąć wyniki o wiele szybciej.

Poziom 4: Kreacja

Strategia bez prezentacji wizualnej zawsze jest niepełna, dlatego częścią strategii może być też logo, branding i kluczowe dla Twojej marki obrazki. U nas możesz mieć wszystko w jednym 🙂

Co dajemy więcej?

Wsparcie doradcze przy realizacji strategii. Zawsze możesz do nas zadzwonić, poradzić się, poprosić o pomysły i sprawdzić, czy coś działa.

Wsparcie doradcze to super opcja dla firm,
które nie mają 20 tysięcy miesięcznie na
pensję Dyrektora Marketingu. Do nas po
prostu dzwonisz z konkretnym problemem
i rozwiązujemy go.
To taki Dyrektor Marketingu na zlecenie 🙂

Czy to  musi być takie drogie?

Cena strategii zależy od czasu, który trzeba przeznaczyć na jej stworzenie. Najważniejszą częścią strategii są badania klientów, konkurencji i one zajmują czas. Bez nich jednak — strzelasz „na oślep”, bo nie wiesz, co mówić, do kogo i co mówi Twoja konkurencja. Kolejną rzeczą są plany — do strategii — czyli plan marketingowy — poukładanie tej komunikacji w kampanie i na social media. Ile kosztuje strategia?
Napisz – wyślę Ci wycenę

Jakie problemy rozwiąże mi strategia?

-> zbudujesz mocną markę, żeby nie konkurować (tylko ceną)

-> dotrzesz do właściwych klientów (których chcesz mieć)

-> poukładasz komunikację.

Sprawdź za darmo czy potrzebujesz strategii: 

Powiem Ci, czego się boisz!

Oto, co powiedzieli mi przedsiębiorcy –
dlaczego boją się kupować strategię i usługi
marketingu:

Prezes dużej firmy boi się, że:

Marketing to Pitu Pitu, a marketerzy to szamani i szołmani. Przychodzi ktoś, coś mówi i nie ma z tego sprzedaży. A ja chcę sprzedawać, bo muszę płacić ludziom. Tyle lat nie miałem strategii, nie potrzebna mi ona.

Masz prezesa, który nie lubi marketingu?

Mała firma boi się, że:

To drogie i nie dostanie efektów.

Oto, dlaczego z nami nie musisz się bać:

Dobra, to jak jest u Was,
czemu zamówić u Was?

  1. Sami mamy firmę i wiemy, z czym mają problem przedsiębiorcy.
  2. Nie robimy tylko strategii, ale też kampanie – pracowaliśmy dla dużych marek i sami robimy swój marketing (jesteś tu, znaczy, że on działa).
  3. Nie podpisujemy Umowy na 100 lat, zamówienie dzielimy na 3 etapy i po każdym możesz się wycofać.
  4. Będziemy pracować nad strategią, dopóki nie uznasz, że „to jest to” i z chęcią nam zapłacisz, serio.
  5. Poznamy Twoją markę i branżę konkretnie, dokładnie.
  6. Nie zostawimy Cię samego/samą z realizacją – będziemy przy Tobie lub pomożemy znaleźć partnera.
  7. Od nas dostaniesz konkret, a nie pitu pitu – konkretne teksty, hasła do użycia w reklamach.
  8. Kupujesz tylko to, co potrzebujesz, a nie abstrakcyjny dokument na półkę.
  9. Będziesz pracować z nami, a nie naszymi praktykantami (serio, projekty robimy sami) – ale jest haczyk, mamy bardzo mało miejsc na miesiąc i wygrywa pierwszy.

Jeśli Cię przekonałam i jesteś fajna/fajny – popracujmy razem, będzie miło:)
To nie jest trudne – napisz mail, ja odpiszę 🙂

Joanna Burdek
Joanna Burdek

Joanna Burdek – autorka tekstu

Strateżka, pisarka, copywriterka, właścicielka agencji Brand Useful. Prowadzi szkolenia ze strategii marki i neurocopywritingu.

Pracowała dla takich marek jak Continental, Nutella, O bag. Autor w Sprawny marketing, Marketing przy kawie, Marketer+, Nowy Marketing, Brief.

Wykłada e-marketing na uczelniach. Wierzy w to, że biznes powinien znaczyć więcej niż tylko zarabianie pieniędzy, a marketing polega na pomaganiu klientom i rozwiązywaniu ich problemów.