Blog o neurocopywritingu, trendach i strategii marki

Storytelling Przykłady

Storytelling jak go używać w biznesie - zacznij łatwo z moją listą

Co to jest storytelling?

Pewnego razu, już po godzinach pracy zadzwoniła do mnie podenerwowana klientka. Miała problem. Wysłała zaproszenia na warsztaty ze złą datą i nie wiedziała co zrobić. Warsztaty miały odbywać się za trzy dni (okazało się, że data na zaproszeniu jest pojutrze – dzień wcześniej).

Co zrobiłam?

Zadzwoniłam do męża, który siedział (a był wtedy bardzo upalny dzień) z synem na placu zabaw i współpracownika i poprosiłam ich, byśmy wspólnie obdzwonili wszystkich uczestników, prosząc, by przyjechali wcześniej.

Do późnych godzin wieczornych obdzwanialiśmy firmy. Dodam tylko, że to była branża usługowa, w której przekładanie wizyt wiąże się z kłopotami i stratą zysków.

Co się stało? Warsztaty się odbyły we wcześniejszym terminie, a uczestniczyli w nich prawie wszyscy zaproszeni.

Po co Ci storytelling w biznesie

Mogłabym powiedzieć Ci, że zasadą pracy z klientem jest to, że można na mnie polegać. Ale wtedy wypadłoby Ci to z głowy. Podając konkretną opowieść (notabene prawdziwą) – widzisz, jak to się w Brand Useful odbywa.

Storytelling — definicja

Storytelling to używanie historii do promocji Twojej marki – firmy, produktu, osoby, historii.

Zalety opowiadania historii – czemu storytelling jest taki skuteczny?

Ewolucja

Od plotki, przekazywanej z ust do ust kiedyś zależało ludzkie życie. To dlatego do dziś zwracamy na opowieści szczególną uwagę.

Zaufanie

Ludzie ufają opowieściomi opiniom innych. Opowieści doskonale nadają się do przekazywania. Są świetne jako opinie. Im więcej szczegółów – tym bardziej opowieść jest prawdopodobna, tym bardziej w nią wierzymy,

Zapamiętanie

Opowieści lepiej pamiętamy, bo często towarzyszom im emocje. Emocjonalny przekaz jest lepiej zapamiętywany.

Empatia

Słuchanie i oglądanie opowieści aktywuje w naszym mózgu te same obszary, co gdybyśmy je faktycznie przeżywali.

Waluta Społeczna

Ten, kto przekazuje fajną opowieść – jest postrzegany jako bardziej atrakcyjny. To jest „waluta społeczna”.

Opowieść pokazuje stan, do którego można dążyć osoba słuchająca – opowieść może być dobrym motywatorem do działania!

Targetowanie

„Wasi zna­jo­mi prze­ka­żą wam te in­for­ma­cje, które są dla was ważne”
(Źródło: Strategia Umami)

Zmęczenie reklamą

Opowieści omijają „Radar reklamowy”. Dobrze przygotowana opowieść nie tylko skutecznie zachęca do zakupu, przede wszystkim daje wartość czytającemu. 

O czym opowiadać? Tematyka

Historie mają przede wszystkim służyć sprzedaży. Dlatego muszą być związane z Twoją firmą, produktem i usługą.

Przedstawienie idei przedsiębiorstwa – historie o Twojej marce

Opowieści mogą dotyczyć początków marki – dlaczego powstała, jak ją założyłaś/eś, z jakimi problemami musiałaś/eś się zmierzyć jakie problemy świata i ludzi rozwiązujesz dzięki temu, co robisz.

Gdzie możemy stosować opowieści?

Narracja marki – powód istnienia

Źródło: babyandmam.pl

Źródło: https://polepole.africa/pages/tworcy

Historie sukcesu klientów

Przy pomocy opowieści możesz także napisać dobre w case studies. Tutaj świetnym przykładem są coraz popularniejsze wideo-referencje, które znajdziesz na stronach www. Taka opowieść jest dużo bardziej wiarygodna.

Źródło: bgk.pl

Historie, związane z produktem

W opowieściach Twoich klientów kryje się wiele produktów. Często zamieszczają dobre historie w social mediach, czasem w opiniach. Towarzyszy temu często ciekawy kontekst. Ten rodzaj storytellingu to tzw. user generated content.

Przykłady storytellingu

Tutaj przykład marki, która zastosowała prawdziwą historię swojego klienta. Marketing narracyjny poprowadzony jest w spocie od pierwszych sekund. Mamy nie tylko dobrą historię ale też wzruszenie, pomoc i szczęśliwe zakończenie.

Moją ulubioną marką storytellingową jest Patagonia. Opowiadanie historii to ich konik. Jeśli wchodzisz na ich profil na Youtubie – znajdziesz na nim mnóstwo wciągających historii o życiu z Patagonią.

Storytelling z małym budżetem?

By opowiadać historie o produkcie, marce, usłudze – nie musimy iść szeroko. Konkurs w social mediach lub komentarze pod postami mogą być świetnymi historiami.

Pracownicy – bohaterami twojej historii

Dobra historia ma swojego narratora. Ciekawym przykładem promocji swojej firmy mogą być nagrane historie pracowników. Sprawią, że potencjalni klienci zobaczą ludzkie oblicze biznesu.

Źródło: https://www.instagram.com/zendesk/

Przykłady storytellingu

Dobrym przykładem opowiadania historii jest Profil HubspotLife na Instagramie.

Źródło: hubspotlife

Źródło: hubspotlife

Gdzie opowiadać historie? Gdzie możemy je publikować?

Na stronie www, w części:

Misja marki – dobrym przykładem jest tutaj marka Warby Parker , która prowadzi narrację, odwołując się do korzeni firmy:

„Our founders were students when one of them lost his glasses on a backpacking trip. The cost of replacing them was so high that he spent the first semester of grad school without them, squinting and complaining. (We don’t recommend this.)”

Źródło: https://www.warbyparker.com/history

Przykład numer 2: Picnook

To polski start-up fotograficzny, powstały z zaangażowania, pasji i kreatywności. Dwójka fotografów zastanawiała się

i stworzyli autentyczną markę, która upraszcza życie i umożliwia super łatwe publikowanie postfolio w internecie. Dzięki czemu fotografowie mają więcej czasu na to co kochają – robienie zdjęć, a mniej na żmudną pracę administracyjną.

Źródło: www.picnook.io

W części: case studies – opowieści klientów zadowolonych z naszych usług to doskonałe referencje dla nas.

Opinie produktowe: to część, która może przekonać do zakupu niezdecydowanych i szukających informacji klientów. Dobrze, by klienci mogli dodawać je u nas na stronie, najlepiej ze zdjęciami, bo te lepiej uruchamiają emocje odbiorcy.

W social mediach

Marketing internetowy uwielbia historie. Pewne techniki, tak jak wspomniany mechanizm waluty społecznej (jestem atrakcyjny/a kiedy opowiadam ciekawe rzeczy), pomagają jeszcze skuteczniej wywoływać emocje.

W social mediach opowieści stosować możemy praktycznie wszędzie. Naturalną rzeczą jest, że opowiadasz historie w formie postów, wideo, instaseories.

Możesz też używać historii klientów w kampaniach. To tak zwane testimoniale. Tego typu kampanie mają często mocny przekaz i uruchamiają wyobraźnię odbiorcy.

Najskuteczniej jest zachęcić odbiorcę do publikacji opinii konkursem. Nagroda może być gwarantowana (ostatnio poproszono mnie o napisanie opinii za książkę) lub do wygrania w konkursie.

W prezentacjach i na spotkaniach sprzedażowych

Opowieści pomagają sprzedaży, bo dodają nudnym spotkaniom akcji i bazują na emocjach, a przekaz historii jest lepiej zapamiętywany. Takie historie mogą dotyczyć konkretnych produktów, osób, usług, sytuacji.

Przekaz storytellingowy może być stosowany on-line – na konferencjach, targach, spotkaniach face to face, spotkaniach biznesowych.

Historie dobrze prezentują się przede wszystkim off -line – prezentacja sukcesu klienta to świetny sposób na obalenie obaw przyszłych kupujących.

W mailach:

Maile sprzedażowe, jako części lejka doskonale nadają się do opowiadania historii. Tutaj im bardziej osobista historia tym bardziej trafia do odbiorcy. Możesz opowiedzieć jej o tym, jak doszłaś do rozwiązania, które reprezentujesz. Śmiało pisz prawdziwą historię, nie pomijaj trudności, bo one pokazują, że faktycznie je pokonałaś. Powiedz jak doszłaś do tego co oferujesz czy tego się nauczyłaś, czy zdobyłaś a może kupiłaś – to Twoja inwestycja. Wszystko to podnosi wartość i wiarygodność Twojej oferty.

Źródło: newsletter hello@digitalgirls.pl

Template do tworzenia historii:

Zacznij chwytliwym tytułem. Skorzystaj z tzw. formuł copywriterskich. Skuteczne są: zaciekawienie, pytanie, wypunktowanie, luka informacyjna, niedkończenie, prezentacja korzyści, sekret, porównanie.

  • Dodaj Podtytuł: Najważniejszą rzecz, którą chcemy przekazać, sedno artykułu, które mówi od razu o co chodzi.

Opisz bohatera i miejsce ze szczegółami – ludzie bardziej wierzą w opowieści ze szczegółami

Wskaż problem – z czym bohater się mierzył – warto opisać go językiem klientów i wizję katastrofy – czego musiał/a uniknąć? oraz opowiedz, dlaczego to jest pilne – czemu problem należy rozwiązać od razu. Natychmiastowość problemu jest warunkiem zakupu, jeśli potrzeba nie jest piląca – nie ma motywacji do zakupu

  • opisz rozwiązanie – jak je znaleziono i jaka była nasza rola w sukcesie, w czym pomogliśmy, jak bohater się wtedy czuł. Podaj proste konkrety
  • Pokaż kontrast: Przed/Po. Najlepiej zdjęcie lub opis – co i jak się zmieniło. Kontrast działa najlepiej – odwołuje się bezpośrednio do nerwu wzrokowego.
  • Zaprezentuj dowód. Pomocne mogą być referencje/portfolio/cyfry i opisz, czemu rozwiązanie u nas jest lepsze niż konkurencji.

Dodaj podsumowanie – parafrazę tego, co na początku – najważniejszą rzecz, którą chcemy przekazać.

Darmowy wzór do wykorzystania

https://docs.google.com/spreadsheets/d/17194MZpIb3RDgBu4exJ4Le7Q6zOylFR4rkdolkbS7EM/edit?usp=sharing

Chcesz użyć historii w promocji swojej marki, ale nie wiesz, od czego zacząć?
Napisz do mnie: kontakt@jarek

O mnie:

Nazywam się Joanna Burdek.

Jestem strateżką, copywriterką, wykładowczynią, pisarką, założycielką Brand Useful.

Pracowałam w znanych agencjach reklamowych, prowadząc projekty dla dużych marek i instytucji. Ukończyłam warszawską Szkołę SAR i mam dyplom stratega marketingowego. 

Wykładam e-marketing, strategię digital na Uniwersytecie Papieskim i Wyższej Szkole Ekonomii i Informatyki w Krakowie. Jestem współopiekunem studiów Brand Manager WSB w Gdyni. 

Pracowałam z takimi markami jak Continental, O bag, Zamek Wawel, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. Jestem autorem w Marketer+, Sprawnym Marketingu i innych portalach marketingowych. Prowadzę szkolenia ze strategii marki, nowych trendów. Jest autorką pierwszego w Polsce szkolenia o NeuroCopywritingu. 

Mam swój blog: joannaburdek.pl. Wierzę, że biznes to coś więcej niż (tylko) zarabianie, a marketerzy mogą zmieniać świat na lepsze.