Blog o neurocopywritingu, trendach i strategii marki

Neuromarketing – książka, którą warto przeczytać👍

Neuromarketing - książka, którą warto przeczytać. Ranking ekspertki Joanny Burdek.
Neuromarketing - ksiazka
Książki o neuromarketingu

1. Neuromarketing, Patrick Renvoise

Książka o neuromarketingu

Ta książka odpowiada na pytanie: Czy masz w głowie przycisk zakupowy? Spoiler alert: NIE. Ale masz kilka „bugów”, które można wykorzystać, by do Ciebie dotrzeć lepiej.

Neuromarketing – książka Patricka Renvoise:

  • Mózg lubi wszystko co dotyczy jego samego. Dlatego, tworząc komunikaty nie skupiaj się na sobie, ale na kliencie [więcej o tym tu]
  • Mózg wciąż skanuje otoczenie wyszukując niebezpieczeństw, inności. Dlatego kontrast super przyciąga uwagę (np. pokazanie zdjęć przed i po).
  • Mózg potrzebuje konkretnych, znajomych, solidnych zwrotów. Nie umie przetworzyć abstrakcji np. elastyczne rozwiązanie, skalowalna architektura (o tym więcej na szkoleniu). Za to docenia proste, łatwe i konkretne zwroty! Na przykład zamiast pisać: jesteśmy elastyczni, napisz: Twoje zamówienie zrealizujemy już w 24 godziny.
  • Większość z nas zwraca uwagę na początek i koniec np. filmu, to co pomiędzy często jest konsumowane na niskiej koncentracji uwagi. Dlatego najważniejsze rzeczy powinny iść na początek i być powtórzone na końcu np. prezentacji.
  • Mózg jest wzrokowcem. Nerw optyczny jest połączony ze starym mózgiem i impulsy wzrokowe płyną nim aż 40 razy szybciej niż bodźce słuchowe do mózgu! Tak samo ważne jak to co napiszesz, jest to jak to pokażesz i czym zilustrujesz.
  • Mózg bazuje na emocjach. Mamy ponad 100 bilionów neuronów szarych komórek w mózgu. Kiedy doświadczamy mocnych emocji jak złość, radość, żal, koktajl hormonów sprawia, że połączenia synaptyczne między tymi komórkami stają się mocniejsze i szybsze. W rezultacie najlepiej zapamiętujemy te wydarzenia, którym towarzyszą silne emocje.

Koncepcję z książki zobacz też na TEDzie:

Źródło: Youtube

Książkę można kupić na Amazon, jest po angielsku.

Moja ocena 8/10 (obniżona ze względu na wykorzystanie koncepcji mózgu gadziego).

2. Neuromarketing książka „Neuromarketing For Dummies„, S.Genco, A. Pohlmann, P.Steidl

Książka dla zaawansowanych, wielbicieli teorii i uzasadnień naukowych

Neuromarketing - ksiazka

Książka dla ambitnych. Tytuł dość mylący, może zniechęcić. Ale zdecydowanie warto po nią sięgnąć. Dowiesz się m.in. jak wykonuje się laboratoryjne badania neuromarketingowe oraz:

  • jak podświadomość wpływa na nasze wybory,
  • jaką rolę w decydowaniu mają emocje,
  • jaką rolę w decydowaniu mają cele i motywacje,
  • dlaczego pytanie ludzi w badaniach nie ma większego sensu,
  • jak budować lepsze marki dzięki neuromarketingowi,
  • jak projektować sklepy,
  • jak wykorzystać neuromarketing do robienia lepszych reklam,
  • jak działają ramy i torowanie.

Bardzo dobra książka. Pełna badań naukowych i praktycznych przykładów.

Książkę można kupić na Amazon, jest po angielsku.

Moja ocena 10/10, doceniam za konkret i merytorykę. Ale lektura łatwa nie jest.


3. Neuromarketing – książka R. Dooley

Książka idealna na start przygody z Neuromarketingiem.

Neuromarketing - ksiazka R. dooley

To praktyczny przewodnik dla marketerów, z którego dowiesz się wielu ciekawych i prostych sztuczek neuromarketingowych. Co działa na klienta w druku, w biznesie i internecie.

Ciekawe fakty i badania z książki:

  • wino uważane za droższe smakuje lepiej,
  • ci, którzy piją droższy energetyk, lepiej rozwiązują zadania,
  • radiolodzy są bardziej skrupulatni, gdy do karty dołącza się zdjęcie pacjenta,
  • szczury biegnące w labiryncie do celu biegną tym szybciej, im bliżej końca – ludzie robią tak samo,
  • oglądanie seksownych kobiet przez mężczyzn sprawia, że stają się bardziej impulsywni i zainteresowani natychmiastową gratyfikacją,
  • mężczyźni oceniają kobiety z większymi źrenicami jako bardziej atrakcyjne,
  • wizualizacja pieniędzy wpływa na zachowanie – jeśli pokazujesz komuś pieniądze robi się samolubny,
  • dokonywanie wyborów męczy mózg i przez to utrudnia podejmowanie decyzji,
  • 75% naszych emocji wywołuje zapach,
  • lepiej postrzegany produkt w pachnącym pomieszczeniu,
  • ludzie lubią tych co im schlebiają, nawet jak nie wierzą w komplement,
  • niekorzystne dane przedstawiaj w procentach,
  • jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż – daj próbki/darmowy produkt,
  • lepsza jedna duża nagroda niż wiele małych – ludzki mózg jest niezwykle wrażliwy na wielkość nagrody, ale znacznie mniej na prawdopodobieństwo jej wygrania.

Książkę można kupić w księgarniach w Polsce.

Moja ocena 8/10. Doceniam za łatwy język, łatwość przyswajania wiedzy. Najlepsza na start przygody z neuromarketingiem.


4. Potęga irracjonalności, D. Ariely

Książka dla zaawansowanych, wielbicieli teorii i uzasadnień naukowych ale z przełożeniem na praktykę (a przynajmniej eksperymenty na uczelni). Szanowany autor.

Książka o neuromarketingu

Jeden z moich ulubionych autorów. Praktyczna i świetnie napisana książka, z której dowiesz się m.in.:

  • dlaczego ograniczenia zwiększają sprzedaż
  • jak kształtować cenę i dlaczego zawsze trzeba mieć porównanie
  • czy opłaca się traktować klientów jak przyjaciół?
  • dlaczego więcej wyborów znaczy gorzej
  • jak twoje oczekiwania wpływają na rzeczywistość
  • czy warto dawać gratisy?

Książkę można kupić w księgarniach w Polsce.

Moja ocena 10/10 za całokształt pracy tego naukowca. Jeśli go nie znasz, polecam:

Źródło: Youtube

5. Neurocopywriting Joanny i Jarosława Burdek (Wydawnictwo Marketer+).

Książka dla marketerów, właścicieli firm, copywriterów, osób zaawansowanych i zaczynających przygodę z neuro.

Cudowne ilustracje Roberta Trojanowskiego, mnóstwo ciekawostek o mózgu. Praktyczny poradnik, z którego wiedzę możesz wdrażać na bieżąco. Napakowany przykładami z polskiego podwórka.

Neurocopywriting książka

To książka autorstwa mojego i Jarka. Znajdziesz w niej ponad 400 stron samych konkretów, techniki do zastosowania od zaraz, wyjaśnienia: jak ludzie konsumują treści dziś, wskazówki na strony www i do social media oraz przykłady.

Tego dowiesz się z książki „Neurocopywriting”:

  • Co to neurocopywriting,
  • Jak pisać treści, które lepiej kupuje mózg,
  • Jak Twoi klienci czytają treści dziś,
  • Jak łatwo przyciągnąć i zatrzymać uwagę,
  • Jak pisać językiem korzyści i obaw,
  • Jak tworzyć SKUTECZNE posty na social media,
  • Jak uprościć i zaprojektować tekst dla mózgu,
  • Jak radzić sobie z porażką i syndromem oszusta,
  • Jak uniknąć bloków twórczych?

Szczegółowy opis i spis rozdziałów tutaj

Książka do kupienia wyłącznie w Marketer+.

Sam/a oceń tą książkę, ja ją napisałam więc nie wypada:-)


Oni już cieszą się ze swojej książki. A Ty?😉🧠

Książka do kupienia wyłącznie w Marketer+


6 i 7. Wyloguj swój mózg oraz Uspokój swój mózg, A. Hansen

Przystępne poradniki dla każdego.

To nie są typowe książki o neuromarketingu ale świetne poradniki o tym, jak działa mózg i ewolucja. Pełne wspaniałych opowieści, faktów i rad, jak nie zwariować w dzisiejszym świecie. Do tego wspaniale wydane, z pięknymi ilustracjami i napisane prostym, zrozumiałym językiem.

Z książki „Wyloguj swój mózg” dowiesz się, co ciągłe bycie on-line robi z Twoim mózgiem. Więcej o tym przeczytaj na stronie mojego projektu: Offlajnowi.pl

Główną tezą książki: „Uspokój swój mózg” jest to, że nasz mózg ma gdzieś to, czy jesteśmy szczęśliwe!

„Ciało jest stworzone do przetrwania i reprodukcji, a nie do bycia zdrowym. Mózg jest nastawiony na przetrwanie i reprodukcję, a nie na dobre samopoczucie”.

A. Hansen, Uspokój swój mózg

Czy wiesz, że jak masz gorszy humor to dla ewolucji jest nawet lepsze…

„(…) dobre samopoczucie musi być stanem przejściowym, w przeciwnym razie nie odegrałoby swojej roli –  nie motywowałoby nas.”

Ta książka nauczyła mnie tego, że nie mogę ufać w pełni mojemu mózgowi😵‍💫.

Książki można kupić w księgarniach w Polsce.

Ocena 10/10 świetnie wydane, dobrze zilustrowane, fenomenalne i pouczające.


8. The Illusion of Choice, R. Shotton

Książka dla marketerów, dobra dla copywriterów.

Książka o neuromarketingu

Podobnie jak poprzednia książka tego autora (The Choice Factory) i ta jest pełna badań, ciekawostek i faktów. Autor wyjaśnia, dlaczego precyzyjne liczby są lepsze niż okrągłe.

Tego się dowiesz:

  • 43% Twoich zachowań jest nawykowych,
  • motywacja jest przereklamowana, by wywołać określone działanie, trzeba stworzyć mózgowi wskazówkę (czas, miejsce, humor, które z działaniem się kojarzą i go będą wywoływać),
  • powstanie nawyku zajmuje między 18 a 254 dni,
  • by zwiększyć prawdopodobieństwo zakupu trzeba na maksa uprościć pierwszy krok ścieżki zakupowej, zmniejszyć liczbę opcji do wyboru, wyeliminować wszystkie przeszkody na drodze do zakupu,
  • najlepsze kreacje każą trochę ludziom myśleć, ale nie aż tak bardzo (żeby czuli się mądrzy),
  • im łatwiej przetworzyć informację, tym jest ona wiarygodniejsza,
  • rymom wierzymy „z automatu”.

Książkę można kupić na Amazon, jest po angielsku (na razie jak to piszę nie ma jeszcze polskiej), ja mam ją na Kindle.

Moja ocena 9/10. Ciekawe badania, praktyczne podejście.


9. A. Sahay, Brands and the brain

Książka bardziej dla wielbicieli teorii marki i zaawansowanych.

Książka o neuromarketingu

Jeśli miałabym skazać drugą po Byronie Sharpie (How Brands Grow) książkę, która dała mi najwięcej wiedzy jeśli chodzi o projektowanie marek, to zdecydowanie byłaby ta pozycja. Nie jest to książka napisana prostym językiem, trochę trzeba się wysilić, ale zdecydowanie warto.

Z tej książki dowiesz się:

  • czym jest marka i branding,
  • w jaki sposób mózg reaguje na marki,
  • co daje firmom marka, jakie przewagi,
  • jak marka odpowiada na potrzeby mózgu,
  • jak marki pomagają oszczędzać energię,
  • jakie znaczenie ma wykorzystanie emocji w reklamie,
  • dlaczego zwracamy uwagę na kontrast,
  • co robią z mózgiem niespodzianki.

Książkę można kupić na Amazon, jest po angielsku, ja mam ją na Kindle.

Moja ocena 9/10.


10. A.K.Pradeep, Mózg na zakupach

Książka dla lubiących praktykę. I dla kobiet!

Książka o neuromarketingu

To bardzo ważna i praktyczna książka, do której już wiele razy wracałam. Szczególnie cenna w niej wiedza dotyczy różnic w mózgu osób różnej płci. Z książki wynika jasno, że mózg kobiecy jest fajniejszy niż męski. Wyjaśnia jak działa mózg matki i czemu marki mają SUPERMÓZGI.

Tego się dowiesz:

  • mózg nie lubi komplikacji, bo i tak zjada nam dużo energii (waży 3% ciała i zżera 20% energii),
  • mózg zbiera i zapamiętuje doświadczenia dzięki emocjom,
  • kobiecy mózg jest super fajny – o tym więcej przeczytasz tutaj,

Książkę można kupić w księgarniach w Polsce.

Moja ocena 8/10.


11. R. Pispers, J.Rode, B. Fisher, Neuromarketing w internecie

Łatwa książka z przykładami, dużo fajnie podanej wiedzy bez zadęcia.

Książka o neuromarketingu

Praktyczna książka opisująca m.in. proces decyzyjny w mózgu, rodzaje decyzji, badań marketingowych. Pełna rad, wskazówek, które można stosować praktycznie od razu. Z tej książki dowiesz się, że podejmujesz 4 rodzaje decyzji:

  1. Nawykowe – kupujesz tak większość produktów codziennego użytku, np. ulubiony szampon. Nie wkładasz wiele wysiłku w decyzje o zakupie.
  2. Impulsywne – kupujesz coś, co nam wpadło Ci oko, np. na Insta lub zobaczyłaś to u znajomej.
  3. Limitowane – kupujesz coś, na czym się znasz lub zostało Ci polecone np. w miejscu, w którym już kupowałaś. Przykładem są polecane książki w księgarni  Amazon i funkcja sklepów internetowych „inni klienci kupili również…”.
  4. Ekstensywne – gdy kupujesz drogi produkt, na przykład kredyt hipoteczny. Wtedy Twój proces decyzyjny jest  „bardzo niemiły” i wymaga dużo wysiłku.

Książkę można kupić w księgarniach w Polsce.

Moja ocena 7/10.


12. M. Palmer, What Your Customer wants and can’t tell you

Ciekawa książka z przykładami.

Książka o neuromarketingu

To jedna z moich ulubionych książek o neuromarketingu, autorki, która ma też bardzo! fajny podcast. Dowiedziałam się z niej, że ludzie decydują ok. 35000 razy dziennie i ponad 99% decyzji podejmują podświadomie. Z tej książki dowiesz się:

  • jak przenieść markę w podświadomość,
  • co to brand memory,
  • jak niepewność podnosi poziom dopaminy i jak to wykorzystać w marketingu,
  • czym są neurony lustrzane,
  • jak podbijać komunikaty reklamowe, by podnosić ich atrakcyjność,

Książkę można kupić na Amazon, jest po angielsku, ja mam ją na Kindle.

Książkę oceniam na 9/10 bo jest fajnie napisana, praktyczna i ciekawa.


13. L.Mlodinow, Mózg nieświadomy

Ciekawa książka nie tylko dla marketerów.

Książka o neuromarketingu

Ciekawa książka opisująca m.in. koncept płynności poznawczej i to, jak sposób prezentacji treści wpływa na odbieranie czy coś jest trudne, czy łatwe. Z książki dowiesz się:

  • jak ważna w życiu i decyzjach zakupowych jest nasza nieświadomość,
  • że 95 procent decyzji podejmujemy poza swoją świadomością,
  • jak działa efekt płynności,
  • że im mniej czytelna forma, tym sama treść i to, o czym ona mówi jest dla nas trudniejsze,
  • jaki wpływ mają kwieciste opisy na zakup i ocenę produktu (np. zwrot „chrupkie ogóreczki”),
  • jak ważny jest zmysł wzroku,
  • ile przyjmujemy dziennie informacji:

„umysł jest stale za­le­wany danymi w takiej masie, że w żaden sposób nie może po­radzić sobie z nimi wszys­tkimi – odpowiada ona je­de­nastu mil­ionom bitów na sekundę, o czym wspom­inałem w rozdziale pier­wszym. Dlat­ego też za­mie­niliśmy pamięć doskonałą na zdolność obra­bi­a­nia danych atakujących umysł w tak za­trważającej licz­bie.”

L.Mlodinow, Nieświadomy mózg

Książkę można kupić w księgarniach w Polsce.

Moja ocena to 7/10.


14. Neuromarketing książka P. Bardena pt. Decoded

Książka o neuromarketingu

Ta książka uczy pokory. Czytając ją wciąż myślisz: czemu ja tego nie wiedziałam. Począwszy od tego, jak człowiek widzi i patrzy np. na półkę w sklepie albo na ulicy. Naprawdę top of the top książek dla marketerów. Z książki dowiesz się:

  • że: likier Baileys i RedBull zostały odrzucone w badaniach konsumenckich (klienci przed ich wprowadzeniem nie wierzyli w ich sukces rynkowy!),
  • jak i po co zakotwiczyć markę w umyśle konsumenta,
  • dlaczego marki ułatwiają wybór,
  • w jaki sposób Twoi klienci patrzą na półkę, jak działa ich pole widzenia,
  • jaki wpływ ma kontekst na postrzeganie obrazu,
  • jak kolor produktu może wpłynąć na postrzeganie jakości,

Książkę można kupić na Amazon, jest po angielsku, ja mam ją na Kindle.

Moja ocena 10/10.


15. A. Chimkowska, Psychologia zmiany

Fajna książka dla kobiet i nie tylko.

Książka o neuromarketingu

I na koniec coś z polskiego podwórka, żebyś nie myślała, że tylko po angielsku czytam:-). Ta książka też nie jest stricte neuromarketingowa, ale tłumaczy (naprawdę dobrze!) to, jak działa życie i dlaczego tak trudno nam się zmienić. Przeczytałam ją w ciężkim dla siebie okresie i bardzo mi pomogła.

Z tej książki dowiesz się, jak programować Twój mózg na to, by robił to co Ty chcesz i prowadził Cię do zmiany na lepsze. Oto mój ulubiony cytat:

„Zmień JUTRO na TERAZ.
Zmień MUSZĘ na DECYDUJĘ SIĘ.
Zmień PROBLEM na ZADANIE.
Zmień TRUDNOŚĆ na WYZWANIE.
Zmień NIE UMIEM na NAUCZĘ SIĘ.
Zmień POWINIENEM na ZDECYDUJĘ O…
Zmień NIE WIEM, JAK… na SZUKAM WIEDZY I INFORMACJI O…”

A. Chimkowska, Psychologia zmiany

Książkę można kupić w księgarniach w Polsce.

Moja ocena 10/10. Mie jest typowo neuro, ale tłumaczy, jak działa mózg. I mam duży szacunek za działalność autorki.


To ja dla Ciebie napisałam: Joanna Burdek

Współautorka książki (2024)„Neurocopywriting”, Wyd. Marketer+. 17 lat doświadczenia w marketingu, od 10 własny biznes. Dyplomowana strateżka, copywriterka, wykładowczyni Uniwersytetu Papieskiego, Uniwersytetu Merito i Wyższej Szkoły Ekonomii i Informatyki w Krakowie. Pracowała dla Continental, O bag, Zamek Wawel, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Multikino, Muzeum w Wilanowie, Woman in Technology.

Prelegentka na największych konferencjach i marketingowych meetupach w Polsce: EastMedia, SemKRK, Mobile Trends, Crash Mondays, Sljedzim Internety oraz prowadząca szkolenia dla Marketer+. Właścicielka Brand Useful — firmy doradczej, która dostarcza strategie marki, treści w modelu neurocopywritingowym. Przez ostatnie 2 lata przeszkoliła 1223 osoby z neurocopywritingu, nowych trendów, brand purpose, strategii marki.

Kontakt
Pisz do mnie śmiało, jak masz wyzwanie z tekstami albo marką Twojej firmy.
linkedin.com/in/joanna-burdek
www.branduseful.pl
https://www.ksiazkaneurocopywriting.pl
joanna.burdek@branduseful.pl
666 873 773

Chcesz więcej poleceń – wbijaj na newsletter