Blog o neurocopywritingu, trendach i strategii marki

Model DISC na www. To naprawdę poprawia pisanie stron!

Co to jest DISC i jak kolorować teksty na www?

Ta jedna rzecz naprawdę pomogła mi uporządkować pisanie na www. Nie spodziewałam się, że tipy do pisania znajdę w książce pt. „Otoczeni przez idiotów” Thomasa Eriksona. A jednak.

Model DISC na www

Model Disc na www

Ludzie są różni. To fakt. Do tej pory w pisaniu na www korzystałam głównie z person. To pomagało mi uporządkować pracę. Dziś (oprócz person) stosuję model DISC. Dzieli on ludzi na 4 kolory (typy osobowości).

4 kolory typologii DISC to:

  • żółty – społeczny,
  • czerwony – zdecydowany,
  • niebieski – analityczny,
  • zielony – bezpieczny.

Warto wiedzieć, że każdy typ (kolor) osobowości ma swoje cechy charakterystyczne. A to, co najważniejsze, każdy wyróżnia się indywidualnym sposobem myślenia. Ludzie zazwyczaj są mieszankami dwóch kolorów.

Jakim kolorem jesteś?

Źródło: T. Erikson, otoczeni przez idiotów.

Typ żółty – społeczny

Dla typu żółtego liczy się kontakt z drugim człowiekiem i relacje. To taka dusza towarzystwa. Ma wokół siebie wianuszek ludzi. Co powinniśmy mu dać? Kompetentną i miłą osobę podczas obsługi oraz opinie, recenzje i referencje o naszej firmie, które utwierdzą go w przekonaniu, że jesteśmy idealnym wyborem. Powinniśmy pokazać, że wybierając nasz produkt, jego sytuacja społeczna ulegnie poprawie, a on sam będzie lepiej postrzegany.

Jakie informacje przemówią do typu żółtego?

Na stronie Adidas.pl widzisz zdjęcia użytkowniczek pod hasłem „Pokaż, jak Ty je nosisz”. Wszystko po to, by pokazać społeczny dowód słuszności – jeśli inni to kupili, to jest bezpieczne i dla mnie.

Typ czerwony – zdecydowany

To osoba, która bardzo energicznie podejmuje decyzje. Jej musisz dostarczyć możliwość jak najszybszego zamówienia i jeszcze szybszą jego realizację. Nie odpowiesz na jej zainteresowanie natychmiast, to stracisz swoją szansę. Ona chce mieć wszystko od razu, na wczoraj.

Jakie informacje przemówią do typu czerwonego?

Na stronie Amazon.com, obok najważniejszych informacji, od razu widać wyróżniający się przycisk, umożliwiający dokonanie zakupy jednym przyciskiem.

Typ niebieski – analityczny

To osoba, którą podnieca widok tabelki. Wprost kocha wszelkiego rodzaju porównania. Bardzo dłuuuuuuuuugo decyduje. O wszystkim. Do podjęcia decyzji potrzebuje dużo danych, opisów i możliwości porównań.

Jakie informacje przemówią do typu niebieskiego?

Na stronach firmy Sellwise możemy zobaczyć szczegółowe tabelki z rozpisaniem cech różnych systemów CRM. Ta strona to orgazm dla niebieskiego.

Typ zielony – bezpieczny

To osoba lubiąca stabilność i bezpieczeństwo. Dla niej w opisie kluczowe będą informacje potwierdzające, że dokonuje dobrego wyboru. Doceni informacje podbijające bezpieczeństwo transakcji, np. darmowy zwrot towaru, regulaminy i certyfikaty.

Jakie informacje przemówią do typu zielonego?

Regulaminy, certyfikaty i komunikaty mówiące o bezpieczeństwie. Dobrze bezpieczeństwo podbija firma Wittchen na swojej stronie www.

Jak zadbać o kolory DISC na swojej stronie www?

Dostarcz im po prostu to, czego szukają i potrzebują. Pomoże Ci w tym nie tylko treść, ale zabiegi, które pozwolą poukładać tekst pod każdy kolor, i to właśnie nazywamy kolorowaniem.

Nowa książka i 2 newsy:

  1. Nowa książka. Więcej o tym przeczytasz w naszej (mojej i Jarka) najnowszej książce, którą wydaje Marketer+. Premiera już w 2024 roku. Stay Tunned.
  2. Więcej tego typu tekstów znajdziesz w newsletterze, zapisz się po wiedzę
  3. Potrzebujesz pomocy z tekstami? Napisz na Linkedin

Autorka Tekstu (czyli ja) = Joanna Burdek
Neurocopywriterka. 15 lat w branży, właścicielka Brand Useful.
Wykładowczyni, szkoleniowczyni, marketerka.

Źródła

Opis poszczególnych typów z ksiązki: T. Erikson, Otoczeni przez idiotów, Jak dogadać się z tymi, których nie możesz zrozumieć, tłum. Małgorzata Maruszkin, Wydawnictwo Wielka Litera, Warszawa 2022.