Blog o neurocopywritingu, trendach i strategii marki

„Zdaje się, że Dorota z marketingu ma dzisiaj wolne” — Morten Münster, Recenzja

Recenzja - czy warto przeczytać?

O czym jest ta książka?

W skrócie o tym, jak zmusić kogoś do zrobienia tego, co chcemy. Jest kilka rzeczy, które warto wiedzieć o tym, jak ludzie decydują. Bo bardzo często nie jest to racjonalne.

To, że ludzie coś wiedzą i chcą coś zrobić – wcale nie znaczy że to zrobią. Münster pisze, że jesteśmy najlepiej wykształconym pokoleniem w na świecie, a mamy najwięcej długów, największą nadwagę i zażywamy najwięcej leków. Gdzie tu logika?

Ludzie w zachowaniu kierują się nawykami, oszczędzaniem energii. Jak więc zmusić ich do zmian? Trzeba zmienić zachowania — ułatwić te pozytywne, utrudnić te niechciane.

Projektowanie zachowania polega na:

  • uproszczeniu pożądanego zachowania,
  • utrudnieniu niepożądanego (zmiana światła na dworcach na niebieski odstrasza narkomanów – przy niebieskim świetle trudniej się wbić w żyłę),
  • zmianie braku wyboru w wybór,
  • prezentacji zmiany w odpowiednim czasie (w tzw. oknach wpływu – momentach ważnych zmian w życiu).

Ludzie wybierają najprostsze rozwiązania i idą po linii najmniejszego oporu.  Nie przez lenistwo — ale bo to dobra strategia — pisze Morten. Jeśli ułatwimy im dane zachowanie — będą robić coś częściej. Na przykład w Danii jest więcej rozwodów, bo można je wziąć łatwo przez internet.

Kot, Kahneman i myślenie – co mają wspólnego?

Morten cytuje Kahnemana, mówiąc, że myślenie jest dla ludzi tym, co pływanie. Umieją to robić, ale robią to niechętnie. 

„Zdaje się, że Dorota z marketingu ma dzisiaj wolne" — Morten Münster - kot

Morten Münster w książce „Zdaje się że Dorota z marketingu ma dzisiaj wolne” opowiada o wielu błędach poznawczych. Pisze o tym, że kobiety chętniej dają numer mężczyźnie z futerałem na gitarę niż z torbą na siłownię. Czemu? Bo traktują go jako bardziej wrażliwego.

Zmiana zachowania a biznes

Rzeczą, która przewija się przez całą książkę, a z którą ja sympatyzuje jest ogromna niechęć Münstera do marketingowego pitu pitu. Wiele razy w książce przeczytasz, że górnolotne słowa, które nic nie znaczą tak naprawdę nikomu nie pomagają.

„Padliśmy ofiarą prania mózgu. Wmówiono nam, że abstrakcyjne pojęcia są bardziej wyrafinowane niż konkretne działania”

„Zdaje się, że Dorota z marketingu ma dzisiaj wolne” — Morten Münster

Drogowskazem do zmian w biznesie jest strategia. Problem w tym, że dzisiejsze strategie to napakowane pustymi frazesami dokumenty, z których nikt nie wie, co wynika. Dodatkowo, abstrakcyjne terminy wymagają dużo energii do zrozumienia. Niestety wciąż i często ludzie mówiący trudnymi słowami wydają się mądrzejsi. A my nie doceniamy przyziemnych rzeczy. Z tym że te „abstrakcyjne koncepcje tracą blask po przełożeniu na konkretne działania”.

Co ma wspólnego trener Barcelony z projektowaniem zachowań?

Morten Münster w książce „Zdaje się że Dorota z marketingu ma dzisiaj wolne” podaje przykład trenera Barcelony, Guardioli. Wymyślił on bardzo konkretne wskazówki dla zawodników. Podczas Kontrpressingu, kiedy przeciwnicy przejmą piłkę  – 3 zawodników musi za nią biegać przez 3 sekundy. To, według autora mogła być jedna z przyczyn ówczesnych sukcesów zespołu.

Dlaczego Brytyjczycy nie chcieli tysiąca funtów?

Jako przykład nieracjonalnego zachowania ludzi Münster podaje akcję termomodernizacji domów w Wielkiej Brytanii. Rząd za żadne skarby nie mógł przekonać obywateli do dociepleń strychów. Nawet za 1000 funtów dopłaty mieszkańcy nie chcieli tego robić. Okazało się, że powodem był brak chęci sprzątania strychu przed ociepleniem. Dopiero eliminacja tej bariery pomogła w realizacji programu.

Dlatego – jeśli chcesz zmienić zachowania ludzi, najpierw sprawdź co ich powstrzymuje przed pożądanym zachowaniem.

Jak to wykorzystać w biznesie?

Musimy wiedzieć, co chcemy by ludzie robili. Zbadać: „dlaczego tego nie robią”? I co zrobić, by robili co chcemy. Do tego konieczne jest słuchanie klientów i odejście do

O czym jeszcze przeczytasz w książce „Zdaje się, że Dorota z marketingu ma dzisiaj wolne” — Morten Münster:

  • Że kiedy pociąg przyjeżdża punktualnie to tego nie pamiętasz i dlaczego to takie ważne w projektowaniu doświadczeń.
  • Co to widzenie tunelowe i czemu ubodzy mają bardziej pod górkę.
  • Czemu sędziowie dają o 5 procent wyższe wyroki w poniedziałek po zmianie czasu?
  • Co to podatek od przepustowości i czemu często po pracy nie masz siły na sprzątanie.
  • Jak zastosować społeczny dowód słuszności do zmniejszenia liczby przepisywanych antybiotyków.
  • Czym jest Strategia Seinfelda, amerykańskiego komika i dlaczego pomaga w utrwalaniu nawyków.
  • Czym jest pakiet pokus.

Czy warto przeczytać książkę Mortena Münstera?

Tak. Ciekawa, fajnie napisana książka, rozbijającą stereotypy. Szczególnie przyda się właścicielom firm oraz strategom i doradcom. Polecam.

„Zdaje się, że Dorota z marketingu ma dzisiaj wolne” — gdzie przeczytać?

Ja słuchałam audioboka na Legimi, tutaj


Joanna-Burdek-
Joanna-Burdek

Recenzję przygotowała Joanna Burdek – właścicielka agencji Brand Useful.

Jestem strateżką, pisarką oraz copywriterką.

Od 15 lat działam w marketingu, obecnie jako właścicielka agencji Brand Useful. Prowadzę szkolenia ze strategii marki, neurocopywritingu oraz content planu.

Wykładam e-marketing, strategie digital na Uniwersytecie Papieskim i Wyższej Szkole Ekonomii i Informatyki w Krakowie.

Posiadam wiedzę praktyczna – nie tylko z teorii: Pracowałam z takimi markami jak Continental, Nutella, O bag, Zamek Wawel.

Publikuję regularnie w Sprawnym marketingu, Marketingu przy kawie, Marketer+, Nowym Marketingu i Briefie.

Wierzę w to, że biznes powinien znaczyć więcej niż tylko zarabianie pieniędzy. Dlatego pomagam tylko klientom nastawionym na efekt.

Napisz do mnie i zamów konsultację

Znajdź mnie na Linkedin i nie przegap kolejnych recenzji