Blog o neurocopywritingu, trendach i strategii marki

„Made You Look” – rodzaje torowania do wykorzystania w prezentacjach według doktor Carmen Simon

"Made You Look. How to use brain science to attract attention and persuade others". Recenzja książki Carmen Simon

Made you look - okładka ksiązki Carmen Simon
Made you look – okładka ksiązki Carmen Simon

Fakty z książki: ile procent uwagi poświęcemy na prezentację

W bezpośrednim kontakcie prezenter otrzymuje od 11 do 21 procent uwagi, a slajdy lub inne elementy w otoczeniu od 17 do 30 procent uwagi. Zatem w obu scenariuszach 40 procent prezentacji — a nawet więcej — nigdy nie jest oglądanych!

Źródło: Made You Look. How to use brain science to attract attention and persuade others , Carmen Simon, tłum. własne

Definicja i rodzaje torowania

Rodzaje torowania według Carmen Simon

Torowanie percepcyjne

Źródło: Fot. Netflix, za: https://www.serialowa.pl/486965/eric-recenzja-opinie-serial-netflix/

  • Wzrok i dotyk: pokaż powierzchnię, teksturę, konsystencję, kolory. Umożliw dotknięcie produktu – to wzmocni też tzw. efekt posiadania. Jeśli coś mamy to bardziej to cenimy i mniej chcemy oddać. Jeśli nie możesz zaprezentować produktu, by widzowie go dotknęli – opisz dokładnie teksturę: pluszowy, miły, gładki, delikatny, muskający skórę, jedwabisty vs. ostry, kłujący, piekący, raniący.
  • Słuch: zaprezentuj dźwięk np. produktu, pokaż dźwięki towarzyszące sytuacji korzystania z produktu (na przykład śmiech znajomych wspólnie oglądających mecz przy paczce czipsów). Oto przykład reklamy, która dobrze prezentuje dźwięk otwierania produktu:
Dźwięk otwierania produktu w reklamie piwa – torowanie percepcyjne
  • Zapach: uruchom ten zmysł, bo to najmocniejszy zmysł człowieka. Zapach może stanowić podświadomy powód zakupowy. To dlatego marki np. perfumują swoje przesyłki. Podczas prezentacji nie masz jak używać zapachów. Ale możesz wykorzystać słowa do jego opisania: kwaskowaty, ziołowy, pikantny, zatęchły itp.

Torowanie semantyczne

jeśli chciałbym, abyś szybko i łatwo zrozumiał pojęcie „roślina”, mogę ci w tym pomóc, poprzedzając je słowem „kwiat”, a nie słowem „dentysta” (…) Torowanie semantyczne działa, ponieważ przechowujemy wiedzę w naszych mózgach poprzez skojarzenia. Pokrewne pojęcia, takie jak roślina i kwiat, są ze sobą powiązane krótszą ścieżką niż roślina i dentysta. Myślenie o jednej koncepcji, która prowadzi do innych powiązanych koncepcji, dzieje się automatycznie i szybko, w czasie krótszym niż 400 milisekund.

Źródło: Made You Look. How to use brain science to attract attention and persuade others , Carmen Simon, tłum. własne

Oto inny przykład, tym razem z ksiązki M.Palmer, „What your customer wants and can’t tell you„:

Wy­obraź sobie, że sto­isz nad brze­giem morza. Jest po­god­ny dzień, ła­god­ny po­wiew wia­tru prze­cze­su­je ci włosy, a na twa­rzy czu­jesz drob­ne kro­pel­ki sło­nej wody. Na­praw­dę spró­buj sobie wy­obra­zić tę scenę. Teraz wy­mień szyb­ko nazwę marki de­ter­gen­tu do pra­nia. Niech to bę­dzie pierw­sze słowo, które przyj­dzie ci do głowy„.

Bryza, prawda?

  • Na prezentacji sprzedażowej, jeśli proponuję klientowi hasło reklamowe i chcę, by je wybrał z 5 innych haseł, używam wcześniej tych samych lub podobnych słów i zwrotów, które są w haśle docelowym. Tak klient zdąży je „polubić” i zwiększam szansę na wybór.
  • Jeśli proponuję klientowi koncepcję (np. trampoliny), którą chcę by wybrał, używam wcześniej słów związanych ze skakaniem i odbijaniem.

Dr Simon Carmen wskazuje, że lepsze w prezentacjach są pozytywne emocje i pokazywanie szczęśliwych twarzy.  Opisała eksperyment, w którym naukowcy pokazali jednej grupie zdjęcia wściekłych twarzy, a drugiej – szczęśliwych. Poprosili je o ocenę, czy podobają im się określone chińskie znaki (nie znali tego języka). Grupie ze szczęśliwymi twarzami bardziej podobały się chińskie znaki niż grupie z tymi wściekłymi.

Powiedz im, co zamierzasz im powiedzieć, a następnie powiedz im, a następnie powiedz im to, co im powiedziałeś”.

Źródło: Made You Look. How to use brain science to attract attention and persuade others , Carmen Simon, tłum. własne

Jak to wykorzystać w praktyce?

Made You look. Kto napisał?

Autorką książki „Made You Look. How to use brain science to attract attention and persuade others” jest dr Carmen Simon.

Made You Look – gdzie kupić ?

Książkę Made You look Carmen Simon można kupić w formie papierowej na Amazon.

Made You Look – pdf i ebook

Pdf i ebook „Made You Look. How to use brain science to attract attention and persuade others” autorstwa dr Carmen Simon znajdziesz na Amazon. Ja czytałam ją na Kindle.

Cytaty pochodzą z: Simon, Carmen. Made You Look: How to Use Brain Science to Attract Attention and Persuade Others, McGraw Hill LLC. Kindle Edition.


Szukasz ciekawych książek rozwojowych?Neurocopywriting – książka autorstwa Joanny i Jarosława Burdek: sprawdź tu

Neurocopywriting książka
Neurocopywriting książka

Joanna Burdek – autorka recenzji

17 lat doświadczenia w marketingu, od 10 własny biznes. Dyplomowana strateżka, copywriterka, wykładowczyni Uniwersytetu Papieskiego, Uniwersytetu Merito i Wyższej Szkoły Ekonomii i Informatyki w Krakowie. 

Pracowała dla Continental, O bag, Zamek Wawel, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Multikino, Muzeum w Wilanowie, Woman in Technology. 

Autorka i prowadząca szkolenia dla Marketer+. Współautorka książki „Neurocopywriting” – premiera 2024.

Prowadzi szkolenia: strategia marki, nowe trendy, neurocopywriting — pierwsze w Polsce.


Właścicielka Brand Useful — firmy doradczej, która dostarcza strategie marki, treści w modelu neurocopywritingowym, koordynuje marketing wybranych firm💡


Chcesz dać klientom niesamowite doświadczenia, ale nie wiesz, od czego zacząć? Napisz do mnie – umów się na jedną godzinę doradztwa i zobacz, jak zmieni się Twoja marka po 60 minutach.