Marketing 6.0. Recenzja książki Philipa Kotlera

Oto co musisz wiedzieć o tym hicie 2024 roku - Marketing 6.0 Philipa Kotlera

Spis treści

Co to jest Marketing 6.0?

Marketing 6.0 to inaczej metamarketing. Jest to „szereg strategii i taktyk, umożliwiających firmom dostarczanie wciągających doświadczeń za pośrednictwem mediów off i on-line”. Celem działań marketingu 6.0 jest budowanie widoczności marki i zwiększenie zasięgu poprzez dotarcie do nowych klientów.

Marketing 6.0 P. Kotler

Marketing 6.0. The Future is immersive” to tytuł najnowszej książki 3 autorów: Philip Kotler, Hermawan Kartajaya oraz Iwan Setiawan.

Marketing 6.0 – następca marketingu omnichannelowego i multikanałowego

Czym różni się marketing omnichannel od marketingu multikanałowego?

Marketing multikanałowy to podejście, w którym klient może spotkać się z komunikatami o marce w różnych kanałach, zarówno on-line, jak i offline. W różnych kanałach otrzymuje niekoniecznie spójny przekaz i doświadczenie marki.

Marketing omnichannel to podejście, w którym klient jest obsługiwany i otrzymuje informacje o marce we wszystkich kanałach (sklep stacjonarny, e-commerce, social media, aplikacja). We wszystkich kanałach otrzymuje spójny przekaz i doświadczenie.

Marketing 6.0 (metamarketing):

  • zapewnia spójne doświadczenie klienta (jak omnichannel),

  • dostarcza interaktywne i wciągające doświadczenie marki,

  • doświadczenie w kanałach — offline i online powinno uzupełniać się.

Marketing 6.0

Źródło: Marketing 6.0, P. Kotler, H. Kartajaya, I. Setiawan.

Marketing 6.0 to następca marketingu Omnichannel i multikanałowego.

 

Marketing 6.0 kto napisał?

Autorami książki Marketing 6.0. The Future is immersive są: Philip Kotler, Hermawan Kartajaya oraz Iwan Setiawan. To ich kolejna książka, po „Marketingu 5.0”, sydanym w 2021 roku.


 

Marketing 6.0 Recenzja Joanny Burdek

Marketing 6.0. inaczej metamarketing to „szereg strategii i taktyk, umożliwiających firmom dostarczanie wciągających doświadczeń za pośrednictwem mediów off i on-line”. 

 

Z czego składa się metamarketing?

Skuteczny metamarketing (marketing 6.0) posiada 3 płaszczyzny: technologie, na których jest postawiony, środowisko, w którym funkcjonuje oraz wciągające, interaktywne doświadczenia.

  1. Technologie, na których stoi to: internet rzeczy, AI dla przetwarzania danych, Augmented Reality / Virtual Reality, Blockchain.
  2. Środowisko to rzeczywistość rozszerzona i metaverse.
  3. Doświadczenia to marketing wielozmysłowy, metaverse marketing i marketing przestrzeni/miejsca, który jest połączony z digitalem.

Źródło: Marketing 6.0, P. Kotler, H. Kartajaya, I. Setiawan.

 

Na co w marketingu 6.0 trzeba zwrócić uwagę?

Kreowanie doświadczeń, sprostanie wymaganiom pokolenia Alpha, które dorasta w digitalu oraz tworzenie contentu zakupowego i umożliwienie zakupu w dowolnym mikromomencie – oto, na co należy zwrócić uwagę w marketingu 6.0.

 

Pokolenie Alpha

Przedstawiciele pokolenia Alpha to już ponad miliard ludzi na świecie. Czym charakteryzuje się ta grupa?

  • Oni żyją on-line. Na różnych ekranach.

  • Preferują personalizowany content.

  • Wydają pieniądze na gry i awatary.

  • Więcej wydają na przeżycia: koncerty, podróże itp.

  • Preferują marki, które podzielają ich wartości, chcą wspierać marki etyczne.

  • Wybierają marki, które pokazują niedoskonałości.

  • Są oswojone z „niefiltrowanym” contentem np. Na Tiktoku.

Dla przypomnienia wklejam grafikę ilustrującą pokolenia z książki „Marketing 5.0″.

Źródło: Marketing 5.0, P. Kotler

 

Kupowanie i social media w metamarketingu

Celem marketingu jest sprzedaż. To w marketingu 6.0 nie zmieniło się. Zmieniło się tylko to, że kupić klient musi dziś wszędzie, od razu.

  • Ludzie kupują w mikromomentach – krótkich chwilach surfowania w sieci, dlatego nasz content zawsze musi prowadzić do zakupu.

  • Strony social media firm powinny być bardziej jak witryny sklepowe – ludziom trzeba dać możliwość łatwego zakupu wszędzie, zanim się rozmyślą i musi to być maksymalnie wygodne np. na WhatsApp lub Messengerze.

  • Jeśli klienci zadają pytania – trzeba odpowiadać natychmiast!

  • Warto stosować life streamy zakupowe.

  • Młode pokolenia mają krótkie czasy skupienia uwagi, dobrze przyciąga ją content video.

  • Ludzie będą szukać społeczności zdecentralizowanych w social media, gdzie będą mogli mieć prawdziwe relacje i konwersacje.

Marketing 6.0 i social media

 

Dostarczanie doświadczeń w marketingu 6.0

Dziś nie sprzedajemy tylko produktu, ale budujemy niesamowite doświadczenie klienta.

  • Warto skupić się na dostarczeniu klientowi genialnego doświadczenia zakupowego, a nie tylko sprzedawaniu, bo to właśnie doświadczenia mogą nas wyróżnić, zapewnić polecenia i przedłużyć cykl życia produktu.

  • Takie doświadczenie powinno być: wielozmysłowe, interaktywne, dające możliwość uczestnictwa, bez zakłóceń i mające swój storytelling.

Marketing 6.0 i IRL marketing

 

Koncepcja 3 miejsca i IRL marketing – in real life marketingu

Po Covidzie ludzie chcą się spotykać i wydawać na to pieniądze.

  • Powrót do off-line po pandemii, ludzie chcą doświadczeń!

  • Tzw. trzecie miejsca (nie w pracy i nie w domu) zyskują coraz większą popularność – kluby, centra handlowe, b iblioteki, kawiarnie, miejsca fitness, do spotkań – to płaszczyzna, którą mogą wykorzystać marki.

  • Marki powinny inwestować w IRL marketing – “in real life”, czyli być w miejscach, gdzie ludzie spędzają czas: w sklepach, restauracjach, evenrach, na zewnątrz.

  • Marki powinny być tam gdzie ludzie, bo dziś, młodzi ludzie nie odróżniają tak bardzo offline od on-line. Dlatego doświadczenia w offline warto wzbogacić o te on-line. Na przykład wirtualne lustra interaktywne w przymierzalniach czy mechanizmy grywalizacji w centrach handlowych. Marki muszą rozumieć, jak działa metavesse i być tam, bo tam są ich klienci.

Ciekawe przykłady z Marketingu 6.0

Bransoletka ochronna Nivea

UMOOD by Uniqlo in Australia – dobierają T-shirt do humoru

Rozpoznawanie twarzy i  Yoplait


 

Czym różni się: marketing 1.0, marketing 2.0, marketing 3.0, marketing 4.0, marketing 5.0 i marketing 6.0?

    1. Marketing 1.0: koncentracja na produkcie i masowej produkcji.
    2. Marketing 2.0: koncentracja na kliencie, relacji z nim, jego zadowoleniu, zastosowanie social media.
    3. Marketing 3.0: koncentracja na wartościach, etyce.
    4. Marketing 4.0: koncentracja na digitalu i zaawansowanych technologiach.
    5. Marketing 5.0: koncentracja na sztucznej inteligencji, analizie danych.
    6. Marketing 6.0: koncentracja na dostarczeniu wyjątkowych doświadczeń, spójnych w on-line i off-line, przy wykorzystaniu nowoczesnej technologii i obecności w Metaverse, by maksymalizować personalizowane doświadczenie dla klientów.

 

Marketing 6.0 gdzie kupić ?

Książkę można kupić w formie papierowej na Amazon: Marketing 6.0 na Amazon oraz w formie e-booka na Kindle: Marketing 6.0 na Kindle.

Marketing 6.0 pdf i ebook

Książkę „Marketing 6.0. The Futurę is immersive” Philip Kotler, Hermawan Kartajaya oraz Iwan Setiawan można kupić w formie e-booka na Kindle: Marketing 6.0 na Kindle

 

Marketing 6.0 Spis treści

Spis treści oraz próbkę można pobrać na Amazon: Marketing 6.0 na Kindle

Szukasz ciekawych, rozwojowych książek marketingowych?
Neurocopywriting – książka autorstwa Joanny i Jarosława Burdek (Wyd. Marketer+): sprawdź tu

Neurocopywriting książka
Neurocopywriting książka


Chcesz dać klientom niesamowite doświadczenia, ale nie wiesz, od czego zacząć? Napisz do mnie – umów się na jedną godzinę doradztwa i zobacz, jak zmieni się Twoja marka po 60 minutach.

Napisz do mnie
 

Picture of O autorce – Joanna Burdek
O autorce – Joanna Burdek

Jestem ekspertką neurokomunikacji, autorką książek, w tym książki Neurocopywriting, właścicielką firmy doradczej Brand Useful. Mam ponad 18 lat doświadczenia w marketingu, od 5 specjalizuję się w skutecznej komunikacji biznesowej.

Pracowałam dla takich marek jak Continental, Echo Investment, Achicom, Multikino, O bag, Winkhaus, Zamek Wawel. Szkolę w ICAN, Marketer+, Hutchinson Institute. Jestem wykładowczynią, autorką w magazynach branżowych, prelegentką na konferencjach.

Szkolę z neurokomunikacji i strategii marki zespoły marketingowe i sprzedażowe na terenie całego kraju. O moich szkoleniach mówią, że są „na światowym poziomie” i „śmiertelnie konkretne”.

Dowiedz się więcej o języku obaw

Inne artykuły