Blog o neurocopywritingu, trendach i strategii marki

Marketing 6.0. Co to jest? Recenzja nowej książki Philipa Kotlera

Oto co musisz wiedzieć o tym hicie 2024 roku - Marketing 6.0 Philipa Kotlera

Co to jest Marketing 6.0?

Marketing 6.0 to inaczej metamarketing. Jest to „szereg strategii i taktyk, umożliwiających firmom dostarczanie wciągających doświadczeń za pośrednictwem mediów off i on-line”. Celem działań marketingu 6.0 jest budowanie widoczności marki i zwiększenie zasięgu poprzez dotarcie do nowych klientów.

Marketing 6.0 P. Kotler

„Marketing 6.0. The Future is immersive” to tytuł najnowszej książki 3 autorów: Philip Kotler, Hermawan Kartajaya oraz Iwan Setiawan.

Marketing 6.0 – następca marketingu omnichannelowego i multikanałowego

Czym różni się marketing omnichannel od marketingu multikanałowego?

Marketing multikanałowy to podejście, w którym klient może spotkać się z komunikatami o marce w różnych kanałach, zarówno on-line, jak i offline. W różnych kanałach otrzymuje niekoniecznie spójny przekaz i doświadczenie marki.

Marketing omnichannel to podejście, w którym klient jest obsługiwany i otrzymuje informacje o marce we wszystkich kanałach (sklep stacjonarny, e-commerce, social media, aplikacja). We wszystkich kanałach otrzymuje spójny przekaz i doświadczenie.

Marketing 6.0 (metamarketing):

  • zapewnia spójne doświadczenie klienta (jak omnichannel),
  • dostarcza interaktywne i wciągające doświadczenie marki,
  • doświadczenie w kanałach — offline i online powinno uzupełniać się.
Marketing 6.0

Źródło: Marketing 6.0. The Future is immersive, P. Kotler, H. Kartajaya, I. Setiawan.

Marketing 6.0 to następca marketingu Omnichannel i multikanałowego.

Marketing 6.0 kto napisał?

Autorami książki Marketing 6.0. The Future is immersive są: Philip Kotler, Hermawan Kartajaya oraz Iwan Setiawan. To ich kolejna książka, po „Marketingu 5.0”, sydanym w 2021 roku.


Szukasz ciekawych książek o marketingu i nowych trendach? Zapraszam do lektury mojej książki „Neurocopywriting”. Więcej o niej: tutaj

Marketing 6.0 Recenzja Joanny Burdek

Marketing 6.0. inaczej metamarketing to „szereg strategii i taktyk, umożliwiających firmom dostarczanie wciągających doświadczeń za pośrednictwem mediów off i on-line”. 

Z czego składa się metamarketing?

Skuteczny metamarketing (marketing 6.0) posiada 3 płaszczyzny: technologie, na których jest postawiony, środowisko, w którym funkcjonuje oraz wciągające, interaktywne doświadczenia.

  1. Technologie, na których stoi to: internet rzeczy, AI dla przetwarzania danych, Augmented Reality / Virtual Reality, Blockchain.
  2. Środowisko to rzeczywistość rozszerzona i metaverse.
  3. Doświadczenia to marketing wielozmysłowy, metaverse marketing i marketing przestrzeni/miejsca, który jest połączony z digitalem.

Źródło: Marketing 6.0. The Future is immersive, P. Kotler, H. Kartajaya, I. Setiawan.

Na co w marketingu 6.0 trzeba zwrócić uwagę?

Kreowanie doświadczeń, sprostanie wymaganiom pokolenia Alpha, które dorasta w digitalu oraz tworzenie contentu zakupowego i umożliwienie zakupu w dowolnym mikromomencie – oto, na co należy zwrócić uwagę w marketingu 6.0.

Pokolenie Alpha

Przedstawiciele pokolenia Alpha to już ponad miliard ludzi na świecie. Czym charakteryzuje się ta grupa?

  • Oni żyją on-line. Na różnych ekranach.
  • Preferują personalizowany content.
  • Wydają pieniądze na gry i awatary.
  • Więcej wydają na przeżycia: koncerty, podróże itp.
  • Preferują marki, które podzielają ich wartości, chcą wspierać marki etyczne.
  • Wybierają marki, które pokazują niedoskonałości.
  • Są oswojone z „niefiltrowanym” contentem np. Na Tiktoku.

Dla przypomnienia wklejam grafikę ilustrującą pokolenia z książki „Marketing 5.0″.

Źródło: Marketing 5.0, P. Kotler

Kupowanie i social media w metamarketingu

Celem marketingu jest sprzedaż. To w marketingu 6.0 nie zmieniło się. Zmieniło się tylko to, że kupić klient musi dziś wszędzie, od razu.

  • Ludzie kupują w mikromomentach – krótkich chwilach surfowania w sieci, dlatego nasz content zawsze musi prowadzić do zakupu.
  • Strony social media firm powinny być bardziej jak witryny sklepowe – ludziom trzeba dać możliwość łatwego zakupu wszędzie, zanim się rozmyślą i musi to być maksymalnie wygodne np. na WhatsApp lub Messengerze.
  • Jeśli klienci zadają pytania – trzeba odpowiadać natychmiast!
  • Warto stosować life streamy zakupowe.
  • Młode pokolenia mają krótkie czasy skupienia uwagi, dobrze przyciąga ją content video.
  • Ludzie będą szukać społeczności zdecentralizowanych w social media, gdzie będą mogli mieć prawdziwe relacje i konwersacje.
Marketing 6.0 i social media

Dostarczanie doświadczeń w marketingu 6.0

Dziś nie sprzedajemy tylko produktu, ale budujemy niesamowite doświadczenie klienta.

  • Warto skupić się na dostarczeniu klientowi genialnego doświadczenia zakupowego, a nie tylko sprzedawaniu, bo to właśnie doświadczenia mogą nas wyróżnić, zapewnić polecenia i przedłużyć cykl życia produktu.
  • Takie doświadczenie powinno być: wielozmysłowe, interaktywne, dające możliwość uczestnictwa, bez zakłóceń i mające swój storytelling.
Marketing 6.0 i IRL marketing

Koncepcja 3 miejsca i IRL marketing – in real life marketingu

Po Covidzie ludzie chcą się spotykać i wydawać na to pieniądze.

  • Powrót do off-line po pandemii, ludzie chcą doświadczeń!
  • Tzw. trzecie miejsca (nie w pracy i nie w domu) zyskują coraz większą popularność – kluby, centra handlowe, b iblioteki, kawiarnie, miejsca fitness, do spotkań – to płaszczyzna, którą mogą wykorzystać marki.
  • Marki powinny inwestować w IRL marketing – “in real life”, czyli być w miejscach, gdzie ludzie spędzają czas: w sklepach, restauracjach, evenrach, na zewnątrz.
  • Marki powinny być tam gdzie ludzie, bo dziś, młodzi ludzie nie odróżniają tak bardzo offline od on-line. Dlatego doświadczenia w offline warto wzbogacić o te on-line. Na przykład wirtualne lustra interaktywne w przymierzalniach czy mechanizmy grywalizacji w centrach handlowych. Marki muszą rozumieć, jak działa metavesse i być tam, bo tam są ich klienci.

Ciekawe przykłady z Marketingu 6.0

Bransoletka ochronna Nivea
UMOOD by Uniqlo in Australia – dobierają T-shirt do humoru
Rozpoznawanie twarzy i  Yoplait

Czym różni się: marketing 1.0, marketing 2.0, marketing 3.0, marketing 4.0, marketing 5.0 i marketing 6.0?

  1. Marketing 1.0: koncentracja na produkcie i masowej produkcji.
  2. Marketing 2.0: koncentracja na kliencie, relacji z nim, jego zadowoleniu, zastosowanie social media.
  3. Marketing 3.0: koncentracja na wartościach, etyce.
  4. Marketing 4.0: koncentracja na digitalu i zaawansowanych technologiach.
  5. Marketing 5.0: koncentracja na sztucznej inteligencji, analizie danych.
  6. Marketing 6.0: koncentracja na dostarczeniu wyjątkowych doświadczeń, spójnych w on-line i off-line, przy wykorzystaniu nowoczesnej technologii i obecności w Metaverse, by maksymalizować personalizowane doświadczenie dla klientów.

Marketing 6.0 gdzie kupić ?

Książkę można kupić w formie papierowej na Amazon: Marketing 6.0 na Amazon oraz w formie e-booka na Kindle: Marketing 6.0 na Kindle.

Marketing 6.0 pdf i ebook

Książkę „Marketing 6.0. The Futurę is immersive” Philip Kotler, Hermawan Kartajaya oraz Iwan Setiawan można kupić w formie e-booka na Kindle: Marketing 6.0 na Kindle

Marketing 6.0 Spis treści

Spis treści oraz próbkę można pobrać na Amazon: Marketing 6.0 na Kindle

Neurocopywriting – książka autorstwa Joanny i Jarosława Burdek

Szukasz ciekawych książek marketingowych? W 2024 roku premiera mojej książki: Neurocopywriting!

Neurocopywriting książka
Neurocopywriting książka

Zapisz się do newslettera i otrzymaj informacje o premierze jako pierwsza!

Joanna Burdek – autorka recenzji

17 lat doświadczenia w marketingu, od 10 własny biznes. Dyplomowana strateżka, copywriterka, wykładowczyni Uniwersytetu Papieskiego, Uniwersytetu Merito i Wyższej Szkoły Ekonomii i Informatyki w Krakowie. 

Pracowała dla Continental, O bag, Zamek Wawel, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Multikino, Muzeum w Wilanowie, Woman in Technology. 

Autorka i prowadząca szkolenia dla Marketer+. Współautorka książki „Neurocopywriting” – premiera 2024.

Prowadzi szkolenia: strategia marki, nowe trendy, neurocopywriting — pierwsze w Polsce.


Właścicielka Brand Useful — firmy doradczej, która dostarcza strategie marki, treści w modelu neurocopywritingowym, koordynuje marketing wybranych firm💡


Chcesz dać klientom niesamowite doświadczenia, ale nie wiesz, od czego zacząć? Napisz do mnie – umów się na jedną godzinę doradztwa i zobacz, jak zmieni się Twoja marka po 60 minutach.