Blog o neurocopywritingu, trendach i strategii marki
Co to jest Marketing 6.0?
Marketing 6.0 to inaczej metamarketing. Jest to „szereg strategii i taktyk, umożliwiających firmom dostarczanie wciągających doświadczeń za pośrednictwem mediów off i on-line”. Celem działań marketingu 6.0 jest budowanie widoczności marki i zwiększenie zasięgu poprzez dotarcie do nowych klientów.
„Marketing 6.0. The Future is immersive” to tytuł najnowszej książki 3 autorów: Philip Kotler, Hermawan Kartajaya oraz Iwan Setiawan.
Marketing 6.0 – następca marketingu omnichannelowego i multikanałowego
Czym różni się marketing omnichannel od marketingu multikanałowego?
Marketing multikanałowy to podejście, w którym klient może spotkać się z komunikatami o marce w różnych kanałach, zarówno on-line, jak i offline. W różnych kanałach otrzymuje niekoniecznie spójny przekaz i doświadczenie marki.
Marketing omnichannel to podejście, w którym klient jest obsługiwany i otrzymuje informacje o marce we wszystkich kanałach (sklep stacjonarny, e-commerce, social media, aplikacja). We wszystkich kanałach otrzymuje spójny przekaz i doświadczenie.
Marketing 6.0 (metamarketing):
- zapewnia spójne doświadczenie klienta (jak omnichannel),
- dostarcza interaktywne i wciągające doświadczenie marki,
- doświadczenie w kanałach — offline i online powinno uzupełniać się.
Źródło: Marketing 6.0. The Future is immersive, P. Kotler, H. Kartajaya, I. Setiawan.
Marketing 6.0 to następca marketingu Omnichannel i multikanałowego.
Marketing 6.0 kto napisał?
Autorami książki Marketing 6.0. The Future is immersive są: Philip Kotler, Hermawan Kartajaya oraz Iwan Setiawan. To ich kolejna książka, po „Marketingu 5.0”, sydanym w 2021 roku.
Marketing 6.0 Recenzja Joanny Burdek
Marketing 6.0. inaczej metamarketing to „szereg strategii i taktyk, umożliwiających firmom dostarczanie wciągających doświadczeń za pośrednictwem mediów off i on-line”.
Z czego składa się metamarketing?
Skuteczny metamarketing (marketing 6.0) posiada 3 płaszczyzny: technologie, na których jest postawiony, środowisko, w którym funkcjonuje oraz wciągające, interaktywne doświadczenia.
- Technologie, na których stoi to: internet rzeczy, AI dla przetwarzania danych, Augmented Reality / Virtual Reality, Blockchain.
- Środowisko to rzeczywistość rozszerzona i metaverse.
- Doświadczenia to marketing wielozmysłowy, metaverse marketing i marketing przestrzeni/miejsca, który jest połączony z digitalem.
Źródło: Marketing 6.0. The Future is immersive, P. Kotler, H. Kartajaya, I. Setiawan.
Na co w marketingu 6.0 trzeba zwrócić uwagę?
Kreowanie doświadczeń, sprostanie wymaganiom pokolenia Alpha, które dorasta w digitalu oraz tworzenie contentu zakupowego i umożliwienie zakupu w dowolnym mikromomencie – oto, na co należy zwrócić uwagę w marketingu 6.0.
Pokolenie Alpha
Przedstawiciele pokolenia Alpha to już ponad miliard ludzi na świecie. Czym charakteryzuje się ta grupa?
- Oni żyją on-line. Na różnych ekranach.
- Preferują personalizowany content.
- Wydają pieniądze na gry i awatary.
- Więcej wydają na przeżycia: koncerty, podróże itp.
- Preferują marki, które podzielają ich wartości, chcą wspierać marki etyczne.
- Wybierają marki, które pokazują niedoskonałości.
- Są oswojone z „niefiltrowanym” contentem np. Na Tiktoku.
Dla przypomnienia wklejam grafikę ilustrującą pokolenia z książki „Marketing 5.0″.
Źródło: Marketing 5.0, P. Kotler
Kupowanie i social media w metamarketingu
Celem marketingu jest sprzedaż. To w marketingu 6.0 nie zmieniło się. Zmieniło się tylko to, że kupić klient musi dziś wszędzie, od razu.
- Ludzie kupują w mikromomentach – krótkich chwilach surfowania w sieci, dlatego nasz content zawsze musi prowadzić do zakupu.
- Strony social media firm powinny być bardziej jak witryny sklepowe – ludziom trzeba dać możliwość łatwego zakupu wszędzie, zanim się rozmyślą i musi to być maksymalnie wygodne np. na WhatsApp lub Messengerze.
- Jeśli klienci zadają pytania – trzeba odpowiadać natychmiast!
- Warto stosować life streamy zakupowe.
- Młode pokolenia mają krótkie czasy skupienia uwagi, dobrze przyciąga ją content video.
- Ludzie będą szukać społeczności zdecentralizowanych w social media, gdzie będą mogli mieć prawdziwe relacje i konwersacje.
Dostarczanie doświadczeń w marketingu 6.0
Dziś nie sprzedajemy tylko produktu, ale budujemy niesamowite doświadczenie klienta.
- Warto skupić się na dostarczeniu klientowi genialnego doświadczenia zakupowego, a nie tylko sprzedawaniu, bo to właśnie doświadczenia mogą nas wyróżnić, zapewnić polecenia i przedłużyć cykl życia produktu.
- Takie doświadczenie powinno być: wielozmysłowe, interaktywne, dające możliwość uczestnictwa, bez zakłóceń i mające swój storytelling.
Koncepcja 3 miejsca i IRL marketing – in real life marketingu
Po Covidzie ludzie chcą się spotykać i wydawać na to pieniądze.
- Powrót do off-line po pandemii, ludzie chcą doświadczeń!
- Tzw. trzecie miejsca (nie w pracy i nie w domu) zyskują coraz większą popularność – kluby, centra handlowe, b iblioteki, kawiarnie, miejsca fitness, do spotkań – to płaszczyzna, którą mogą wykorzystać marki.
- Marki powinny inwestować w IRL marketing – “in real life”, czyli być w miejscach, gdzie ludzie spędzają czas: w sklepach, restauracjach, evenrach, na zewnątrz.
- Marki powinny być tam gdzie ludzie, bo dziś, młodzi ludzie nie odróżniają tak bardzo offline od on-line. Dlatego doświadczenia w offline warto wzbogacić o te on-line. Na przykład wirtualne lustra interaktywne w przymierzalniach czy mechanizmy grywalizacji w centrach handlowych. Marki muszą rozumieć, jak działa metavesse i być tam, bo tam są ich klienci.
Ciekawe przykłady z Marketingu 6.0
Bransoletka ochronna Nivea
UMOOD by Uniqlo in Australia – dobierają T-shirt do humoru
Rozpoznawanie twarzy i Yoplait
Czym różni się: marketing 1.0, marketing 2.0, marketing 3.0, marketing 4.0, marketing 5.0 i marketing 6.0?
- Marketing 1.0: koncentracja na produkcie i masowej produkcji.
- Marketing 2.0: koncentracja na kliencie, relacji z nim, jego zadowoleniu, zastosowanie social media.
- Marketing 3.0: koncentracja na wartościach, etyce.
- Marketing 4.0: koncentracja na digitalu i zaawansowanych technologiach.
- Marketing 5.0: koncentracja na sztucznej inteligencji, analizie danych.
- Marketing 6.0: koncentracja na dostarczeniu wyjątkowych doświadczeń, spójnych w on-line i off-line, przy wykorzystaniu nowoczesnej technologii i obecności w Metaverse, by maksymalizować personalizowane doświadczenie dla klientów.
Marketing 6.0 gdzie kupić ?
Książkę można kupić w formie papierowej na Amazon: Marketing 6.0 na Amazon oraz w formie e-booka na Kindle: Marketing 6.0 na Kindle.
Marketing 6.0 pdf i ebook
Książkę „Marketing 6.0. The Futurę is immersive” Philip Kotler, Hermawan Kartajaya oraz Iwan Setiawan można kupić w formie e-booka na Kindle: Marketing 6.0 na Kindle
Marketing 6.0 Spis treści
Spis treści oraz próbkę można pobrać na Amazon: Marketing 6.0 na Kindle
Szukasz ciekawych, rozwojowych książek marketingowych?
Neurocopywriting – książka autorstwa Joanny i Jarosława Burdek (Wyd. Marketer+): sprawdź tu
Joanna Burdek – autorka recenzji
17 lat doświadczenia w marketingu, od 10 własny biznes. Dyplomowana strateżka, copywriterka, wykładowczyni Uniwersytetu Papieskiego, Uniwersytetu Merito i Wyższej Szkoły Ekonomii i Informatyki w Krakowie.
Pracowała dla Continental, O bag, Zamek Wawel, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Multikino, Muzeum w Wilanowie, Woman in Technology.
Autorka i prowadząca szkolenia dla Marketer+. Współautorka książki „Neurocopywriting” – premiera 2024.
Prowadzi szkolenia: strategia marki, nowe trendy, neurocopywriting — pierwsze w Polsce.
Właścicielka Brand Useful — firmy doradczej, która dostarcza strategie marki, treści w modelu neurocopywritingowym, koordynuje marketing wybranych firm💡
Chcesz dać klientom niesamowite doświadczenia, ale nie wiesz, od czego zacząć? Napisz do mnie – umów się na jedną godzinę doradztwa i zobacz, jak zmieni się Twoja marka po 60 minutach.