Blog o neurocopywritingu, trendach i strategii marki
Recencja “Jednej rzeczy” Gary’ego Kellera.
Spis treści
Multitaskingowe bagno
Żyjemy w świecie, w którym wymaga się od nas robienia wielu rzeczy na raz. Bardzo szybkiego tempa. Wmawia się nam, że tak trzeba, że to właśnie jest “efektywność”. A ja mówię: to ściema. I mam na to fakty.
- Multitasking obniża IQ*
- Multitasking kradnie a nie oszczędza czas – przełączenie między zadaniami to +/- 20 minut
- przez Multitasking firmy tracą kasę: “badania, które przeprowadziła w dwa tysiące piątym roku firma Basex zajmująca się przygotowywaniem analiz dotyczących świata biznesu, pozwoliły ustalić, że zajmowanie się czynnikami odwracającymi uwagę oraz następujący potem powrót do obowiązków pochłaniają dwadzieścia osiem procent czasu spędzanego w pracy przez przeciętnego fachowca. W przypadku osoby, która pracuje czterdzieści godzin w tygodniu, to niemal jedenaście godzin, podczas których pracownik nie jest skoncentrowany!”**
- Mózg ludzki nie rozciąga się jak balon, tylko przełącza szybciutko między zadaniami*, co nas bardzo męczy***
Jak tego uniknąć?
Obejrzyj tego TEDA o slow motion multitasking
Recepta Gary’ego Kellera
Autor książki „Jedna rzecz ” – Gary Keller ma receptę na ten przereklamowany multitasking. Jaką? Skupienie się na jednej rzeczy w życiu, to jego sposób na sukces. Takie świadome rozgraniczenie:
– elminiowanie rozpraszaczy
– skierowanie energii na jedną, wybraną i najważniejszą rzecz w danej chwili
Po co mieć “jedną rzecz” a nie tysiąc?
Efekt domina
W 2001 roku fizyk z San Francisco wykonał eksperyment, który polegał na burzeniu kostek domina – każda miała przewrócić kolejną, o 50% większą. Wystarczyło, że wprawił w ruch najmniejszą, 5-cio centymetrową, a zwaliła się duża, metrowa.
Keller odniósł ten eksperyment do życia. Jeśli znajdziesz kluczową dla siebie kostkę domina – to zajmuj się nią, dopóki jej nie przewrócisz, potem – kolejną i kolejną, aż w końcu osiągniesz sukces. „Na sukces pracuje się stopniowo krok po kroku, sprawa po sprawie” – pisze.
Niby proste, ale jak to robić dziś? Błędem, który powiela dziś wiele osób jest robienie coraz większej ilości rzeczy na raz, co skutecznie powstrzymuje nas przed osiągnięciem doskonałości w jakiejś dziedzinie. A Keller przestrzega:
Jak inaczej poradzić sobie z wielością zadań?
Jeśli teraz pomyślałeś, że ten tytuł znaczy, że idealnym rozwiązaniem jest idea tzw. „złotego środka” – to się mylisz. Według Kellera „złoty środek” tak naprawdę nie istnieje.
Wypośrodkowanie jest tak naprawdę traktowaniem po macoszemu każdej dziedziny życia. Robiąc wszystko – wszystko robimy byle jak. Bo nie mamy ani tyle czasu, ani energii, by każdą rzez zrobić na maksa. Tak sobie „dziobiemy” to tu, to tam, skacząc bezrefleksyjnie z kwiatka na kwiatek.
Metoda przeciwważenia
Gary Keller zamiast złotego środka proponuje tzw. przeciwważenie – czyli zajmowanie się na raz najważniejszą w danej chwili dziedziną pracy i ciągłą dbałość o życie prywatne – zdrowie, rodzinę przyjaciół.
Dobra, ale skąd mam wiedzieć, że jedna rzecz, to TA jedna rzecz?
Keller pisze, że trzeba samemu ją znaleźć. A żeby ją znaleźć, trzeba wiedzieć, czego się chce. Można to osiągnąć, poprzez postawienie sobie w każdej dziedzinie życia ambitnych i konkretnych celów. Zarówno w krótkim, jak i długim okresie. Ważne też, by na ich realizację przeznaczyć odpowiednią ilość czasu.
W książce można znaleźć praktyczne modele i diagramy jak powinniśmy tą jedną rzecz wyznaczyć.
Czy polecam tą książkę? TAK!
Coraz więcej ludzi jest dziś zagubionych. Mają do zrobienia coraz więcej w coraz krótszym czasie. Ta książka jest receptą jak się w tym po prostu nie pogubić.
Autorka
Jestem strateżką i copywriterką, właścicielką agencji Brand Useful. Prowadzę szkolenia ze strategii marki i neurocopywritingu. Pracowałam dla takich marek jak Continental, Nutella, O bag. Jestem autorką w czasopismach i wykładam e-marketing na uczelniach.
Wierzę w to, że biznes powinien znaczyć więcej niż tylko zarabianie pieniędzy, a marketing polega na pomaganiu klientom i rozwiązywaniu ich problemów.
Napisz do mnie i zamów strategię dla swojej marki.
*P.JArvis w książce “Firma czyli Ty pisze, że azż o 10%!”
** BrianP.Morgan, 12 tygodniowy rok
*** A.Revella Buyer Persona