Blog o neurocopywritingu, trendach i strategii marki

Nowe Trendy: Woman Power!

Przełamywanie Stereotypów, Ciałopozytywność i Siła Kobiet w Marketingu

Przełamywanie Stereotypów, Ciałopozytywność i Siła Kobiet w Marketingu

Czy fioletowa M&M’ka zmieni przyszłość kobiet?

Świat poruszyła piorunująca wiadomość. Wszyscy zaprzestali pracy, swoich żyć i hobby, by przystanąć na wiekopomną wiadomość: M&M jest kobietą… To znaczy: ma kobietę. Dokooptowali do cuksów laskę. Zrobili kobietę i w dodatku: FIOLETOWĄ. A jak wiadomo fioletowy kolor = kreatywność.

Ja czasami nie wiem, serio nie umiem tego stwierdzić, czy jeśli firma robi akcję, wrzuca na internet utwór: „I’m Just Gonna Be Me” i mówi, że za każdy odsłuch przekaże 1 dolar darowizny do pół bańki dolców na fundację to: czy chce pomagać, czy używa modnego trendu po to, by pół miliona ludzi zapoznać ze swoją piosenką, której potem będzie używać i odnawiać brand memory, by zwiększyć sprzedaż. Otwiera mi się w głowie klapka pod nazwą „Moliera2”.

Brand Purpose to nie papier do podcierania

Sama nie wiem. Dużo pisałam już i czytałam o brand purpose. I widzę teraz wysyp wielu firm i pomysłów, które ten „CSR” chcą wykorzystać, by sprzedaż zwiększyć, klientów na miękko pozyskać. Mam mieszane uczucia. Jak duża firma chce wydać pół bańki na CSR to niech to zrobi. Ale wałkowanie tego na głos, na cały świat? Pół bańki z całego świata na 1 fundację? Nie wiem, muszę to przemyśleć. Raz zrezygnowałam ze współpracy z klientem, który chciał robić CSR tylko po to, by mówili o nim w TV. Mnie to zawstydza. Serio. Nie ta fioletowa babka, ona jest ważna.

Ale ten typ działania — że krzyczę, jak pomagam. Wiele razy odradzałam to firmom „Jak kupią, to przekażemy komuś X zł”. Mówię: chcecie — dawajcie, ludzie też mogą dawać, ale nie tędy droga do sprzedaży. Albo jak widzę w dużym sklepie firmę, która każe mi kupić maskotki i wrzucić do kosza, żeby ona mogła je przekazać do Domu dziecka. Myślę. Czemu nie kupi ich sama? Dużo pomysłów już widziałam na pomaganie, ale najbardziej doceniam te, które są ciche. Wiesz czemu? Bo one są prawdziwe:) Głośne trąbienie o tym, że pomagamy, mnie peszy. Serio. To moja opinia, Ty jako marketer możesz mieć inną. I żeby była jasność, to bardzo dobrze, że firmy pomagają. Naprawdę.

Woman power – rosnący trend

Tak czy siak sprawa kobiet jest teraz na topie i ten temat akurat uważam za poważny. Sam go wspieram na swój własny sposób. Od wielu miesięcy śledzę trend „WOMAN POWER” i dostrzegam jego 3 odnogi:

  1. Rozwój i równouprawnienie kobiet
  2. Przełamywanie stereotypów. 
  3. Ciałopozytywność
  4. Anti-Hate

Trend 1: Woman Power

Trend Woman Power pokazuje, że kobiety mogą osiągnąć wszystko, jeśli tylko chcą. Wcale nie są i nie były gorsze od mężczyzn. Oto kilka przykładów kampanii:

Zacznijmy od piosenki:

źródło: https://www.youtube.com/watch?v=sZQ2RUFd54o

Microsoft #MakeWhatsNext

Mega fajna kampania o tym, jak niewiele wiemy o osiągnięciach kobiet. #lubieto

źródło: https://www.youtube.com/watch?v=q6aRhfs2tm8

Nike i Serena Williams

To ciekawa kampania Nike o tym, że ciężką pracą można osiągnąć wszystko.

https://www.youtube.com/watch?v=y8JuAgyRMCU

Trend 2: Przełamywanie stereotypów. 

Trend Przełamywania stereotypów pokazuje jak ranią one kobiety (a czasem mężczyzn). Oto kilka przykładów kampanii:

Always – co to znaczy „jak baba”?

Niesamowita jest ta kampania. Płakałam na niej. Serio.

https://www.youtube.com/watch?v=5yLXrWLvwAo

Pielucha Tchibo

Do tej reklamy mam dwuznaczne podejście. Za pierwszym razem, jak ją obejrzałam pomyślałam, że jest śmieszna. Ale gdy widziałam ją kolejny raz moja myśl była taka: nie wyobrażam sobie, żeby mój Jarek zrobił coś takiego. W zasadzie to go obraża, bo pokazuje kolesia jako imbecyla, co nie umie zmienić pieluchy (prosta, choć śmierdząca czynność). Nie wiem. Nie mam zdania – a Ty?

źródło: https://www.youtube.com/watch?v=bJA5k1C1UNg

Trend 3: Ciałopozytywność

Trend ciałopozytywność uczy nas pozytywnego stosunku do ciał każdego koloru i wielkości. Oto kilka przykładów.

Skecze Prawdziwie Piękne Dove

Dawno temu, w krainie Dove. Czy wszystko zaczęło się od tego spotu? Jeśli nie znasz spotu „Dove Real Beauty Sketches” – polecam. To klasyk.

https://www.youtube.com/watch?v=XpaOjMXyJGk

Always Łyżwiarka

Osobiście bardzo lubię tą kampanię! Brand Purpose Always jest bardzo konsekwentnie prowadzony przez marketing marki od lat:

https://www.youtube.com/watch?v=Rsjkgp35Um0

Allen Solly Woman

Trend ciałopozytywności jest obecny na całym świecie. Czuję tą reklamę całą sobą!

https://www.youtube.com/watch?v=JzyPHK_Gk7I

Ta reklama ze świetnie dopasowaną muzyką, doskonale wpisuje się w ten trand.


https://www.youtube.com/watch?v=jsP0W7-tEOc

Trend 4: Anti Hate

To filar trendu „Woman Power” piętnujący hejtowanie kobiet za ich wygląd, figurę.

Under Armour

Kampania Under Armour, w której modelka ćwiczy, będąc na stremingu. W czasie rzeczywistym pokazują się komentarze fanów na jej temat, w tym bardzo niepochlebne. Mocno nagordzona, fajna kampania:

https://www.youtube.com/watch?v=H-V7cOestUs&themeRefresh=1

Victoria’s Secret

Standard standardów dla młodszych czytelniczek – afera wokół „Perfect Body” Victoria Secret. Fajny przykład tego, że ludzie są coraz bardziej wyczuleni na torowanie idealnej sylwetki.

Woman power – podsumowanie

Trend Woman power składa się z 4 strumieni:

  1. Rozwój i równouprawnienie kobiet
  2. Przełamywanie stereotypów. 
  3. Ciałopozytywność
  4. Anti-Hate

To bardzo mocny i ważny trend we współczesnym marketingu. Również dlatego, że młode konsumentki oczekują od marek zachowań aktywnych. Opowiadania się ZA pewnymi tematami. To bardzo ważne, by marki promowały zachowania społecznie dobre i etyczne. Dla mnie takie jest równouprawnienie obu płci i szacunek dla wszystkich ludzi, niezależnie od ich cech.

Jeśli myślisz podobnie

Proszę, udostępnij ten artykuł, ponieważ to mi bardzo pomoże szerzyć to, w co wierzę.

Autorka Joanna Burdek

Jestem strateżką i copywriterką, właścicielką agencji Brand Useful.

Wierzę w to, że biznes powinien znaczyć więcej niż tylko zarabianie pieniędzy, a marketing polega na pomaganiu klientom i rozwiązywaniu ich problemów.

Napisz do mnie i zamów strategię dla swojej marki.