Blog o neurocopywritingu, trendach i strategii marki
Spis treści:
Oto cztery pozycje o neuromarketingu, które warto przeczytać.
1. Neuromarketing: Understanding the Buy Buttons in Your Customer’s Brain – Patrick Renvoise
Książka pełna świetnych rad, jak tworzyć komunikaty do mózgu. Z jednym tylko szkopułem. Przez całą treść odwołuje się do koncepcji trójmózgu, która została obalona przez naukę. Z tym pominięciem, warto ją przeczytać.
Najciekawsza rzecz z książki?
- EGOIZM – mózg lubi wszystko związane bezpośrednio z nim, co dotyczy dobrobytu i przetrwania. Dlatego tworząc komunikaty marketingowe nie można skupiać się na sobie, a na klientach. To, co będzie do nich działać, to Twoje usługi służące im (jak?), a nie tylko informacja o Tobie.
- KONTRAST – dobrze działają komunikaty pokazujące kontrast przed i po, przeciwieństwa. One pozwalają mózgowi łatwo i szybko podejmować decyzje pozbawione ryzyka. Nasze zmysły nie są bierne, mózg wciąż skanuje otoczenie wyszukując niebezpieczeństw, inności.
- PROSTE KONKRETY – mózg stary niespecjalnie chwyta słowa – dlatego użycie skomplikowanych zwrotów od razu przenosi myślenie na mózg nowy. On potrzebuje więcej energii, by działać. Stary mózg potrzebuje konkretnych, znajomych, solidnych zwrotów. Nie umie przetworzyć abstrakcji np. elastyczne rozwiązanie, skalowalna architektura. Docenia proste, łatwe i konkretne zwroty
- POCZĄTEK I KONIEC – większość z nas zwraca uwagę na początek i koniec np. filmu, to co pomiędzy często jest konsumowane na niskiej koncentracji uwagi. Dlatego najważniejsze rzeczy powinny iść na początek i być powtórzone na końcu np. prezentacji.
- STYMULACJA WZROKU – stary mózg jest wzrokowcem. Nerw optyczny jest połączony ze starym mózgiem i impulsy wzrokowe płyną nim aż 40 razy szybckiej niż bodźce słuchowe do mózgu!
- EMOCJE – stary mózg bazuje na emocjach. Mamy ponad 100 bilionów neuronów szarych komórek w mózgu. Kiedy doświadczamy mocnych emocji jak złość, radość, żal, koktajl hormonów sprawia, że połączenia synaptyczne między tymi komórkami stają się mocniejsze i szybsze. W rezultacie najlepiej zapamiętujemy te wydarzenia, którym towarzyszą silne emocje.
Koncepcję z książki zobacz też na TEDzie:
Źródło: Youtube
Chcesz zyskać przewagę i pokonać konkurencję? Lubisz się rozwijać i błyszczeć wiedzą w towarzystwie? Może zainteresuje Cię to szkolenie.
Szkolenie o neuromarketingu dla firm
2. Neuromarketing For Dummies, S.Genco, A. Pohlmann, P.Steidl
Książka dla ambitnych. Tytuł dość mylący, może zniechęcić. Ale zdecydowanie warto po nią sięgnąć. Dowiesz się m.in. jak wykonuje się laboratoryjne badania neuromarketingowe oraz:
- jak podświadomość wpływa na nasze wybory
- jaką rolę w decydowaniu mają emocje
- jaką rolę w decydowaniu mają cele i motywacje
- jak dotrzeć do mózgu klienta
- dlaczego pytanie ludzi w badaniach nie ma większego sensu
- jak budować lepsze marki dzięki neuromarketingowi
- jak projektować sklepy
- jak wykorzystać neuromarketing do robienia lepszych reklam
- jak działają ramy i torowanie
Bardzo dobra książka. Pełna badań naukowych i praktycznych przykładów.
3. Neuromarketing, R. Dooley
To praktyczny przewodnik dla marketerów, z którego dowiesz się wielu ciekawych i prostych „sztuczek” neuromarketingowych. Co działa na klienta w druku, w biznesie i internecie.
Ciekawe fakty i badania z książki:
- wino uważane za droższe smakuje lepiej
- ci, którzy piją droższy energetyk, lepiej rozwiązują zadania
- radiolodzy są bardziej skrupulatni, gdy do karty dołącza się zdjęcie pacjenta
- szczury biegnące w labiryncie do celu biegna tym szybciej, im bliżej konca – ludzie robią tak samo
- odglądanie seksownych kobiet przez mężczyzn sprawia, że stają się bardziej impulsywni i zainteresowani natychmiastową gratyfikacją
- mężczyźni oceniają kobiety z większymi źrenicami jako bardziej atrakcyjne
- wizualizacja pieniędzy wpływa na zachowanie – jeśli pokazujesz komuś pieniądze robi się samolubny
- dokonywanie wyborów męczy mózg i przez to utrudnia podejmowanie decyzji
- 75% naszych emocji wywołuje zapach
- lepiej postrzegany produkt w pachnącym pomieszczeniu
- ludzie lubią tych co im schlebiają, nawet jak nie wierzą w komplement
- niekorzystne dane przedstawiaj w procentach
- jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż – daj próbki/darmowy produkt
- lepsza jedna duża nagroda niż wiele małych – ludzki mózg jest niezwykle wrażliwy na wielkość nagrody, ale znacznie mniej na prawdopodobieństwo jej wygrania
4. Potęga irracjonalności, D. Ariely
Jeden z moich ulubionych autorów. Praktyczna i świetnie napisana książka, z której dowiesz się m.in.:
- dlaczego ograniczenia zwiększają sprzedaż
- jak kształtować cenę i dlaczego zawsze trzeba mieć porównanie
- czy opłaca się traktować klientów jak przyjaciół?
- dlaczego więcej wyborów znaczy gorzej
- jak twoje oczekiwania wpływają na rzeczywistość
- czy warto dawać gratisy?
Lubisz czytać? Oto moja biznesowa tablica na Pintereście:
Galeria książek o neuromarketingu:
Autorka: Joanna Burdek
Dzień dobry, nazwywam się Joanna Burdek. Jestem strateżką, copywriterką, wykładowczynią, pisarką, założycielką Brand Useful. Pracowałam w znanych agencjach reklamowych, prowadząc projekty dla dużych marek i instytucji. Ukończyłam warszawską Szkołę SAR i mam dyplom stratega marketingowego. Wykładam e-marketing, strategię digital na Uniwersytecie Papieskim i Wyższej Szkole Ekonomii i Informatyki w Krakowie. Jestem współopiekunem studiów Brand Manager WSB w Gdyni. Pracowałam z takimi markami jak Continental, O bag, Zamek Wawel, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. Jestem autorem w Marketer+, Sprawnym Marketingu i innych portalach marketingowych. Prowadzę szkolenia ze strategii marki, nowych trendów. Jest autorką pierwszego w Polsce szkolenia o NeuroCopywritingu.