Blog o neurocopywritingu, trendach i strategii marki

Ca$vertising – książka HICIOR

Recenzja "Ca$vertising" D.E. Whitmana.

Recenzja „Ca$vertising” D.E. Whitmana.

W książce znajdziesz tylko konkret. Jakby postawić mięso na ladę w mięsnym. To, jak przekonać klientów do pożegnania swoich pieniędzy jest motywem przewodnim książki:

„Czy wiesz, dlaczego większość reklam jest dziś tak kiepska? To dlatego, że większość ludzi zajmujących się obecnie reklamą nie wie nic o tym, co sprawia, że ​​ludzie kupują. Wierz lub nie, to prawda. (…) celem reklamy nie jest rozrywka, ale przekonanie konsumentów do rozstania się z miliardami dolarów każdego dnia w zamian za produkty i usługi”.

Instant Porady

Książka jest naprawdę przydatna, oto tylko kilka porad, które z niej zaczerpnęłam. Wiesz, co jest super? Można wykorzystać od razu:

WIIFM – przemień cechy na korzyści i dodaj potrzebę

Widząc cechę: np. to krzesło jest miękkie, zadaj sobie pytanie WIIFM (WHAT IS IN FOR ME – co to robi mi?) i od razu masz korzyść: możesz się w nim wygodnie rozsiąść.

Ta korzyść, dobrze, żeby nawiązywała do potrzeb człowieka, wśród których autor wymienia:

  • Radość z życia, przedłużenie życia 
  • Radość z jedzenia i napojów 
  • Wolność od strachu, bólu i niebezpieczeństwa
  • Towarzystwo seksualne
  • Komfortowe warunki życia 
  • Bycie lepszym, wygrywanie 
  • Opieka i ochrona bliskich 
  • Aprobata społeczna

Dlaczego? Bo teksty odpowiadające potrzebom są dużo bardziej skuteczne. Oto, jaka jest różnica między normalnym tekstem, a tym pisanym „na potrzebę”:

Jak pisać prosto?

Dzisiaj jest taka moda, że każdy mówi, żeby pisać prosto, ale mało kto tłumaczy, co to konkretnie znaczy. W „Ca$vertising” autor to konkretnie tłumaczy. Proste pytania to:

  • krótkie, łatwe słowa – mało sylab
  • krótkie zdania – im krótsze, tym lepsze!
  • jedna myśl w zdaniu
  • krótkie paragrafy: nagłówek – pytanie + odpowiedź 4,5 zdań
  • jak najmniej wyrazów niekonkretnych
  • odwołanie do „TY”, Twoje, Wasze – dużo razy
  • Bombarduj korzyściami, największą daj w nagłówku

Na podstawie: D.E.Whitman, Ca$vertising.

Jak pisać konkretnie

Poza prostym pisaniem ważne jest pisanie konkretne, by ktoś mógł wymalować sobie w głowie dokładnie to, co piszemy. Autor podaje taki przykład: Nie mów: Idź gdzieś i zrób coś. Nie mów: idź do kuchni, odgrzej pizzę. Powiedz:

„Idź do do kuchni, otwórz piekarnik i wyciągnij najświeższą, najbardziej chrupiącą i najsmaczniejszą gorącą pizzę, jaką kiedykolwiek jadłeś. Dalej, odkrój sobie duży, obfity plasterek. Ostrożnie, jest gorący! Teraz weź duży kęs. Ciasto było świeże dziś rano i upieczone na czarnej patelni pokrytej oliwą z oliwek z pierwszego tłoczenia, aby uzyskać grubą, głęboką skórkę w stylu chicagowskim. Sos? Przygotowany od podstaw, oczywiście z soczystych pomidorów śliwkowych zebranych dziś rano i zmiksowany z wyselekcjonowanymi świeżymi ziołami z naszego własnego ogródka…”

To tylko kilka porad, a jest ich w książce: „Ca$vertising” D.E. Whitmana o wiele więcej. Ja znalazłam ją na Kindlu i gorąco polecam ludziom, którzy lubią praktykę. Teoretykom odradzam, bo język nie jest wymyślny, jest kawa na ławę. Prosto, czasem nawet za 🙂

Jeśli masz takie myśli lub lubisz takie tematy – napisz do mnie na Linkedin, czasami fajnie jest pogadać o tym 🙂

Autorka

Jestem strateżką i copywriterką, właścicielką agencji Brand Useful. Prowadzę szkolenia ze strategii marki i neurocopywritingu. Pracowałam dla takich marek jak Continental, Nutella, O bag. Jestem autorką w czasopismach i wykładam e-marketing na uczelniach.

Wierzę w to, że biznes powinien znaczyć więcej niż tylko zarabianie pieniędzy, a marketing polega na pomaganiu klientom i rozwiązywaniu ich problemów.

Napisz do mnie i zamów strategię dla swojej marki.


Piszę teksty
Tworzę strategie
Wykładam i szkolę