Pozycjonowanie? Wbij sobie je młotkiem.

Recenzja książki "Wizualny młotek" Laury Ries.

Spis treści

Tę książkę trudno było dostać, a jak już ją znalazłam pdf wygląda bardziej jak praca magisterska niż książka. Ale mimo wszystko warto ją przeczytać. Czemu?

Oto najciekawsze fragmenty z książki:

 

Co to pozycjonowanie marki i czemu jest ważne?

Pozycjonowanie według Laury Ries to proces, którego celem jest „umieszczenie słowa lub pojęcia wyrażonego werbalnie w umysłach konsumentów”.

Pozycjonowanie jest ważne, by klient mógł ławo połączyć Twoją markę z czymś, co już zna i lepiej Cię zapamiętać. 

 

Pozycjonowanie to:

Słowa – koncept marki (gwóźdź) – dopasowany do produktu, wyróżnialny i obraz (młotek).

Przykładem gwoździa i młotka jest wielka puszka i drapieżność logo „M” na napoju Monster. Młotek to też na przykład łyżwa Nike czy łuki McDonalds.

W pozycjonowaniu kluczowe są obrazy. Czemu?

Ten „przekaz pozycjonujący” — pojęcie werbalne — jest Twoim gwoździem. Narzędzie, którego potrzebujesz, aby umieścić ten gwóźdź w odpowiednim miejscu w umyśle konsumentów, jest Twoim wizualnym młotkiem.

L. Ries – Wizualny młotek

Obrazy są ważne, bo to one aktywują półkulę mózgową odpowiedzialną za emocje, w przeciwieństwie do słów, które apelują do racjonalnego myślenia. Zalety obrazów w pozycjonowaniu:

  • można je łatwo skojarzyć
  • wzbudzają emocje
  • lepiej się je zapamiętuje
  • wzmacniają siłę słów

Obrazy w pozycjonowaniu. Co może być Gwoździem?

Produkt
Butelka Coca – Coli, Absolutu, Grolsha
 

Kształt

Crocs, symbol Nike, łuki McDonald’s, logo Mercedesa, jabłko Apple
 

Kolor

Niebieska tabletka, czerwone podeszwy szpilek, niebieski, opatentowany kolor Tiffany
 

Obraz

kowboj Malboro
 

Właściciel

Richard Branson z Virgin
 

Zwierzęta

Jaguar
 

Pozycjonowanie – tego nie rób

Laura Ries pisze, że:

Reklama jest skuteczna dzięki:
(1) powtórzeniom, (2) powtórzeniom oraz (3) powtórzeniom.  Dlatego musisz wiedzieć, że Twój młotek nie jest narzędziem jednorazowym. Skorzystasz z niego wiele razy, bo będziesz go potrzebować nawet nie przez lata, ale całe dziesięciolecia. I to nie tylko w reklamie,  ale we wszystkich obszarach aktywności, jakie tylko jesteś sobie w stanie wyobrazić: od stron internetowych po wizytówki czy roczne sprawozdania.

L. Ries, Wizualny młotek

 

Nie zmieniaj wciąż wszystkiego w reklamach, serio. Coca Cola nie zmienia kolorów i czcionek?

Jeśli masz pokusę, by zmieniać kolory, czcionki lub ogóle nie stosujesz brandingu — to błąd. Powtórzenia budują trwałe skojarzenia. A im częściej klient Cię widzi i kojarzy, tym większa szansa, że Cię zapamięta. Szczególnie jeśli zobaczy Cię „na świeżo” przed zakupem. Laurą pisze: „Możesz zmieniać słowa w programie marketingowym, ale niech Bóg  broni przed zmianą obrazu!”.

Nie chodzi o to, czy Ci się podoba

Nie pytaj, czy logo Ci się podoba, ale jakie niesie za sobą przesłanie — tak radzi Laurą Ries. Twój gust jako marketera, właściciela firmy nie powinien być decydujący przy wyborze brandingu.

 

Czy warto przeczytać książkę Laury Ries?

Tak — polecam tę lekturę. W rześki i prosty sposób podaje przykłady pozycjonowania znanych marek. W niewybredny sposób pisze o tych, którzy sobie nie radzą. Jest to ciekawa pozycja na jeden weekend. Ale jeśli chcesz przeczytać coś poważniejszego — zacznij od „Pozycjonowania” Ala Riesa i Jacka Trouta.

 

Potrzebujesz pomocy z pozycjonowaniem?

Pomagam markom w budowaniu wyróżnialnego wizerunku i rozpoznawalnej komunikacji. Jeśli potrzebujesz doradztwa, strategii w tym temacie po prostu: napisz do mnie teraz.

Zamów moją książkę
„Neurocopywriting”
Neurocopywriting książka
  • mini-encyklopedia marki i neuromarketingu
  • solidna porcja wiedzy (411 stron) w przystępnej formie
  • informacje zastosujesz już na drugi dzień

To jedna z najlepszych książek o sprzedaży i marketingu 2024 w rankingu Pawła Jaczewskiego. 

Picture of O mnie – Joanna Burdek
O mnie – Joanna Burdek

Jestem ekspertką neurokomunikacji, autorką książek, w tym książki Neurocopywriting, właścicielką firmy doradczej Brand Useful. Mam ponad 18 lat doświadczenia w marketingu, od 5 specjalizuję się w skutecznej komunikacji biznesowej.

Pracowałam dla takich marek jak Continental, Echo Investment, Achicom, Multikino, O bag, Winkhaus, Zamek Wawel. Szkolę w ICAN, Marketer+, Hutchinson Institute. Jestem wykładowczynią, autorką w magazynach branżowych, prelegentką na konferencjach.

Szkolę z neurokomunikacji i strategii marki zespoły marketingowe i sprzedażowe na terenie całego kraju. O moich szkoleniach mówią, że są „na światowym poziomie” i „śmiertelnie konkretne”.

Inne artykuły