Blog o neurocopywritingu, trendach i strategii marki
Cześć, skoro tu jesteś, znaczy, że czytasz naszą książkę! Dziękujemy❤️ Koniecznie daj nam znać, co o niej myślisz tu
A jeśli jeszcze nie masz naszej książki, to ją kup: tutaj
A w tym tekście, dodatku do książki, znajdziesz przykłady typów treści, dzięki którym skuteczniej dotrzesz do klientów.
Jak dotrzeć do cyfrowych zombie?
Do Twoich klientów dziś trudno dotrzeć. Są ciągle rozproszeni zajmowaniem się wszystkim na raz: tu powiadomienie, tam wiadomość, tutaj tiktoczek, tam instagramik, a w tym wszystkim jeszcze maile.
Dla marketera wyzwaniem jest przebicie się z komunikatem. Ale da się to zrobić. Jak? Mając wiedzę o tym jak i kiedy nasz zombiak korzysta z social media. Oto trzy typy treści, które przyciągają uwagę: Pitch, Play oraz Plunge*.
Sposób 1: Treści Pitch
Ludzie korzystają z social media przede wszystkim w biegu. Siedzisz w pracy, masz odpowiedzieć na trudny mail. Myślisz: wrzucę sobie Facebooka. Stoisz na światłach w korku, to lecą tiktoczki. Masz wtedy bardzo mało czasu i jesteś rozproszona, robisz wtedy tylko taką szybką obczajkę.
Sięgasz po komórkę bez konkretnego celu, czasem nawet nieświadomie, ot tak, bo nie masz co zrobić z rękami. Scrollujesz i trafiasz na reklamę. Jeśli Cię zaciekawi, zostajesz chwilę dłużej, jeśli nie, strącasz ją kciukiem.
W takiej sytuacji masz dosłownie kilka sekund, by złapać uwagę, przytrzymać ją i przekazać komunikat.
W biegu konsumowane jest aż 70% treści w social media.
(Te dane dotyczą Facebooka — źródła na końcu artykułu, ale zgodzisz się, chyba że równie dobrze możemy je zastosować do innych social mediów).
Jak przyciągnąć uwagę? Stosuj treści typu pitch. Ich główny cel to zaciekawienie i złapanie uwagi.
Przykład 1: Województwo Podlaskie
- co łapie uwagę? Gra słów + atrakcyjne grafiki
- dzięki widocznemu logotypowi i nazwie oglądający od razu kojarzy markę
Źródło: https://www.facebook.com/PodlaskieZasilaneNatura/posts/815381330031715?ref=embed_post
Przykład 2: Pepsi
- co łapie uwagę? Atrakcyjna, dynamiczna grafika, kolory
- dzięki widocznemu logotypowi i dobrej ekspozycji produktu nie ma wątpliwości czego dotyczy reklama, kolory od razu kojarzymy z tą marką
Źródło: Facebook Pepsi
Przykład 3: Mentos
- co łapie uwagę? Dynamiczna grafika, kolory, twarz z emocjami, animacja i dźwięk: https://www.facebook.com/mentosPL/videos/994512441990807
- dzięki widocznemu logotypowi i dobrej ekspozycji produktu (policz, ile razy jest logo i nazwa!) nie ma wątpliwości czego dotyczy reklama, kolory od razu kojarzymy z tą marką
Źródło: https://www.facebook.com/mentosPL/videos/994512441990807
Przykład 4: Barilla
- co łapie uwagę? Połączenie marki z okazją, niesztampowe użycie produktu jako sztucznych ogni
- dzięki połączeniu marki z okazją, czujemy zdziwienie, pozytywne emocje
Źródło: https://www.adsoftheworld.com/
Przykład 5: Magnum
- co łapie uwagę? Piękna twarz, oczy patrzące na ciebie, atrakcyjna grafika
- twarze bardzo przyciągają naszą uwagę
Źródło: Instagram
Przykład 6: New Balance
- co łapie uwagę? Dynamiczna grafika, ruch, kolory, twarze, dźwięk
- logotyp widoczny jest od pierwszej sekundy, a potem nie tylko na ubraniach ale i na samym dole
Przykład 7: Zyrtec
Innym sposobem na zaciekawienie widza jest zaprezentowanie sekwencji zdarzeń. Ludzie lubią wiedzieć, jak coś się zakończyło. Istnieją pewne sceny, które mają swoje konsekwencje. Na przykład, jeśli ktoś kogoś na filmie uderza, chcesz zobaczyć, czy druga osoba mu oddała. Albo jeśli ktoś kichnął, właśnie — co wtedy? Zobacz, jak konwencje wykorzystał Zyrtec.
Sposób 2: treści Plunge
Każdy z nas ma taki czas, kiedy ma chwilę przerwy. Na przykład je obiad w pracy, jedzie tramwajem lub stoi w kolejce. Wtedy przegląda swoje media społecznościowe i może trochę bardziej skupić się na komunikacie czy reklamie.
W ten sposób konsumowane jest 20% treści.
Tutaj Twoje reklamy mają inny cel: muszą po prostu zainteresować zombiaka i zabawić go przez chwilę. Treści pełnią tu funkcję zabawy i nagrody dla oglądającego za to, że chciał zatrzymać się na Twojej reklamie.
Przykład 1 : RedBull
- jaka interakcja? Zabawa emotikonami – dodawanie komentarzy
- dłuższy kontakt z marką pozwala utrwalić świadomość marki
Treści Play, Redbull: https://www.instagram.com/p/CsIvPf1oMFA/
Przykład 2: Adidas
- jaka interakcja? Zabawa w przesuwanie
- dłuższy kontakt z marką pozwala utrwalić świadomość marki
Źródło: Facebook
Przykład 3: Tołpa
- jaka interakcja? Zabawa w szukanie wyrazów
- dłuższy kontakt z marką pozwala utrwalić świadomość marki
Źródo: Facebook
Przykład 4: Żabka
- jaka interakcja? Zabawa w dopasowywanie i zabawa w liczenie
- dłuższy kontakt z marką pozwala utrwalić świadomość marki
Źródło: Instagram
Przykład 5: Burger King
By dobrze pracować z postami Play, musisz wiedzieć jak Twoi klienci korzystają z danego portalu. Z każdego korzysta się trochę inaczej. Przyda Ci się np. znajomość tiktokowych trendów i duetów, instagramowych reelsów czy youtube’owych shortsów. Pamiętaj, że musisz dać ludziom to, czego oczekują od danego kanału. Zobacz, jak zrobił to Burger King na Instagramie:
Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=1k5I4kDkC8A
Przykład 6: ten_ojciec_z_tiktoka
TikTok to genialny kanał dla treści Play. Tu łatwo można przypisać się do trendów, pokazać, że jest się modnym, a przy tym przedstawić swoją ofertę czy markę. Z trendów korzystają nie tylko marki firmowe, ale także osobiste. Oto przykład Ojca z Tiktoka, który jakiś czas temu wykorzystał trendującego psa:
Źródło:
https://www.tiktok.com/@ten_ojciec_z_tiktoka/video/7291912266339994913?_t=8iiolkgqSNV&_r=1
Sposób 3: treści Plunge
Twój klient – cyfrowy zombiak też ma momenty, w których odpoczywa. Dzieje się tak na przykład wieczorem, zanim idzie spać albo kiedy jest na wakacjach i nie trzeba mieć dzieci na radarze. Zresztą sama pomyśl, ile miałaś ostatnio czasu, by na spokojnie przeczytać książkę, albo zrobić coś na czym Ci zależało od dawna? Pewnie niewiele.
Dlatego właśnie tylko 10% treści oglądamy w dużej koncentracji.
Tymczasem, kiedy patrzę, co jest publikowane w social media, to mam wrażenie, że twórcy tych treści zakładają, że ludzie są wyłącznie bardzo skupieni.
Jak tworzyć treści Play? W momentach skupienia uwagi możesz przemycić cyfrowemu zombie coś więcej. Opowiedzieć mu ciekawą historię, nauczyć go czegoś, pokazać wartości Twojej marki. Tu pomogą Ci treści typu Plunge, których głównym celem jest utrzymanie uwagi jak najdłużej i zapewnienie emocji, które zatrzymają Twoją markę na dłużej w głowie klienta.
Przykład 1: Apple
- spot pokazujący wartości marki
- wykorzystuje: emocje, storytelling, muzykę
Spot Apple: https://vimeo.com/776811579
Przykład 2: Opel Corsa
- spot pokazujący produkt
- wykorzystuje: grę słów, szybkie cięcia, muzykę
Spot Opla: https://www.youtube.com/watch?v=AHe1epRY8yU
Przykład 3: Coca Cola
- spot o marce
- wykorzystuje: animacje, storytelling, zaskoczenie
Źródło: Youtube
Przykład 4: Squatty Potty
- spot o produkcie
- wykorzystuje: zaskoczenie!? absurd
Źródło: YouTube
Przykład 5: Burger King
- spot o marce
- wykorzystuje: zaskoczenie, oczekiwanie co będzie dalej?
To już wszystko. No prawie. Jeśli nie masz jeszcze książki, zamów tu: ksiazkaneurocopywriting
Książka idealnie nadaje się:
- na prezent
- na podziękowanie
- dla koleżanki z marketingu
- dla koleżanki z agencji
- do rozdania na szkoleniu
- do welcome packa
- dla copywriterki
Nauczymy Cię tworzyć SKUTECZNE posty
W tym artykule widziałaś tylko niektóre z przykładów, o których opowiadamy więcej na naszych szkoleniach. Już dziś możesz zamówić warsztaty dla swojej agencji lub firmy. Twoje posty klienci będą KOCHAĆ: zapytaj
Podrasuj teksty
Twoja strona nie sprzedaje, jakoś nie potrafisz dotrzeć do klientów. Może teksty nie działają? Nasz autorski model tworzenia treści sprawi, że Twoja komunikacja będzie lepiej sprzedawać. Podrasujemy dla Ciebie teksty: zapytaj
Źródła:
Opracowanie na podstawie:
- R. Zalta, 4 Keys to Video Success from the Latest Facebook Marketing Event, [dostęp online: 6.05.2023], https://blog.taboola.com/4-keys-video-success-latest-facebook-marketing-event/,
- S. O’Neil, Facebook and the Future of Video, [dostęp online: 6.05.2023], https://www.edelman.com/post/5-takeaways-from-facebooks-presentation-on-the-future-of-video
- M. Kershaw, Why Facebook hate long content, but people love it [dostęp online: 6.05.2023], https://medium.com/for-the-forward/why-facebook-hate-long-content-but-people-love-it-53b5fc1298fb
- Structure Content to Pitch, Play, and Plunge:https://www.facebook.com/socialmediaweek/videos/structure-content-to-pitch-play-and-plunge/2289862681275860/
- https://www.facebook.com/gpa/blog/pitch-play-plunge