Efekt Pratfalla w marketingu czyli jak z wady produktu zrobić zaletę

Spis treści

Wyobraź sobie dwóch profesorów. Bardzo mądrych i kompetentnych. Wychodzą na wykład i jeden z nich oblewa się kawą jak gapa. Zgadnij, którego studenci będą lubić bardziej? Tego, który się zapaprał. Bo jest bardziej „ludzki”, bliski.

Efekt PRatfalla - profesor z kawą

 

To właśnie efekt Pratfalla (gafy). Odkrył go znany psycholog – Elliot Aronson.

3 przykłady, jak wykorzystać to zjawisko w marketingu.

Jesteś agentem nieruchomości, sprzedajesz mieszkanie z drugiego rynku. Musisz szybko je sprzedać, a dotychczasowi właściciele nie mają pieniędzy na remont.

Na obawę klienta, że mieszkanie nie do końca jest w nowoczesnym stylu możesz powiedzieć: mieszkanie jest do remontu. Albo:

Mieszkanie jest do wyremontowania i właśnie dlatego może je Pani urządzić totalnie po swojemu!

 


 

Sprzedajesz ręcznie szyte spódnice. Klienci muszą bardzo długo na nie czekać. Ponad miesiąc. Możesz napisać na stronie: Czas dostawy 30 dni i patrzeć na odpływ klientów, którzy chcą wszystkiego na już. A możesz wyjaśnić:

Twoja spódnica szyta jest ręcznie. To nie jest produkt masowy. Pracuje przy niej Pani Justyna z Kalisza. Twoje zamówienie daje jej pracę. Wiemy, że czekanie jest cięęęężkie, ale dziękujemy Ci za cierpliwość i dobre serducho!

 


 

Masz lokalną firmę. Możesz napisać w ofercie: lokalna firma. A możesz:

Najlepiej znany lokalne potrzeby.

Te 3 przykłady dotyczą obaw. Dziś na rynku wygrywają firmy, które wprost odpowiadają na obawy klientów. Bo jeśli ktoś nie jest pewny, czy od Ciebie kupić i nie znajdzie tej pewności w Twoich materiałach (stronie, ofercie, social media, u sprzedawcy) – to pójdzie do konkurencji.

Prostą metodą odpowiedzi na obawy jest zastosowanie Efektu Pratfalla. Klienci to doceniają. I często bardziej niż perfekcja liczy się dla nich szczerość.


Zamów moją książkę
„Neurocopywriting”
Neurocopywriting książka
  • mini-encyklopedia marki i neuromarketingu
  • solidna porcja wiedzy (411 stron) w przystępnej formie
  • informacje zastosujesz już na drugi dzień

To jedna z najlepszych książek o sprzedaży i marketingu 2024 w rankingu Pawła Jaczewskiego. 

Picture of O mnie – Joanna Burdek
O mnie – Joanna Burdek

Jestem ekspertką neurokomunikacji, autorką książek, w tym książki Neurocopywriting, właścicielką firmy doradczej Brand Useful. Mam ponad 18 lat doświadczenia w marketingu, od 5 specjalizuję się w skutecznej komunikacji biznesowej.

Pracowałam dla takich marek jak Continental, Echo Investment, Achicom, Multikino, O bag, Winkhaus, Zamek Wawel. Szkolę w ICAN, Marketer+, Hutchinson Institute. Jestem wykładowczynią, autorką w magazynach branżowych, prelegentką na konferencjach.

Szkolę z neurokomunikacji i strategii marki zespoły marketingowe i sprzedażowe na terenie całego kraju. O moich szkoleniach mówią, że są „na światowym poziomie” i „śmiertelnie konkretne”.

Inne artykuły