Efekt Czereśni: Dlaczego klient wybiera innych – i jak to odwrócić.

3 Neurotriki, które sprawią, że klient wybierze Ciebie.

Spis treści

 Wyobraź sobie, że przeprowadzasz się na wieś. Cisza spokój   ptaki śpiewają,  trawa rośnie.  Za domem, do którego się właśnie wprowadziłeś, jest sad, a w nim  drzewo   pełne bordowych, czereśni.  Nic tylko zrywać i zajadać się jak w dzieciństwie. Przyjemność rośnie, kiedy idziesz do sklepu i okazuje się, że tam   czereśnie są po cztery dychy,  a Ty masz całe wiadra za darmo.

Wprowadziłeś się, więc idziesz się przedstawić do sąsiada. Nie chcesz być takim niewychowanym człowiekiem z miasta. Bierzesz wino, bierzesz bombonierkę i wbijasz do sąsiada. Sąsiad zaskoczony, ale postanowił, że się czymś podzieli. Przynosi nam swoje czereśnie, które właśnie zerwał w sadzie też za swoim domem.

Patrzysz na te czereśnie i czujesz prawdziwy  szok,  bo to nie są jakieś małe pyrtki,   to są gigantyczne, kule armatnie  Wracasz do domu, idziesz za oborę i patrzysz na swoje drzewo i się zastanawiasz, czemu on ma lepsze. Już się wcale tak nie cieszysz. I właśnie tak działa efekt względności.   Mózg twój nie porównuje w próżni.  On porównuje, patrząc na inne rzeczy.

Dlatego, jeżeli chcesz skutecznie sprzedawać, to musisz pokazywać czereśnie sąsiada, ale tak, żeby Twoje wydawały się lepsze. I teraz pokażemy Ci trzy sposoby jak to zrobić.  

Sposób pierwszy.  Daj do porównania najpierw coś drogiego.

W mózgu zakotwiczy się ta wyższa kwota i przez to każda kolejna będzie wyglądać na fajniejszą.

I zaskoczycie. W restauracji te super drogie potrawy nie są wcale po to, żebyś je kupował, ale po to, żeby te średnie wydawały się bardziej atrakcyjne.

Druga rzecz  to zmień słownictwo.

Zamiast to kosztuje, powiedz to tylko i pokaż cenę jako ekwiwalent rzeczy dobrze znanych Na przykład 9 zł dziennie to tyle, co  kawa na stacji.

 Sposób trzeci.  Pokaż porównanie, co inni kupują.

Bo ludzie chcą rzeczy bezpiecznych sprawdzonych takich, które są modne. Więc napisz, 93% klientów wybrało właśnie tę opcję. Nie pisz 90, nie pisz 100. Dlaczego? O tym powiem Ci w kolejnym odcinku. Pamiętaj, jeśli Twoja marka nie   pokazuje czereśni sąsiada,  To nawet jeżeli masz super produkt, to i tak możesz przegrać. Bo ludzie nie szukają obiektywnie najlepszego. Szukają lepszego niż to, z czym mogą porównać. A jeśli Tobie czereśnie sąsiada wklikały się do głowy, napisz, proszę, jak Ty wykorzystasz efekt względności u siebie.

Potrzebujesz więcej takich ciekawostek? Zapraszam na Linkedin 

Obejrzyj ten artykuł:

Zamów moją książkę
„Neurocopywriting”
Neurocopywriting książka
  • mini-encyklopedia marki i neuromarketingu
  • solidna porcja wiedzy (411 stron) w przystępnej formie
  • informacje zastosujesz już na drugi dzień

To jedna z najlepszych książek o sprzedaży i marketingu 2024 w rankingu Pawła Jaczewskiego. 

Picture of O mnie – Joanna Burdek
O mnie – Joanna Burdek

Jestem ekspertką neurokomunikacji, autorką książek, w tym książki Neurocopywriting, właścicielką firmy doradczej Brand Useful. Mam ponad 18 lat doświadczenia w marketingu, od 5 specjalizuję się w skutecznej komunikacji biznesowej.

Pracowałam dla takich marek jak Continental, Echo Investment, Achicom, Multikino, O bag, Winkhaus, Zamek Wawel. Szkolę w ICAN, Marketer+, Hutchinson Institute. Jestem wykładowczynią, autorką w magazynach branżowych, prelegentką na konferencjach.

Szkolę z neurokomunikacji i strategii marki zespoły marketingowe i sprzedażowe na terenie całego kraju. O moich szkoleniach mówią, że są „na światowym poziomie” i „śmiertelnie konkretne”.

Inne artykuły